آفتاب

منتجب‌نیا:انقلاب اسلامی توانست بین حوزه و دانشگاه وحدت به وجود بیاورد

منتجب‌نیا:انقلاب اسلامی توانست بین حوزه و دانشگاه وحدت به وجود بیاورد

یک فعال سیاسی با بیان این‌که وحدت حوزه و دانشگاه به معنای تعامل این دو پایگاه علمی است گفت:‌ حوزه و دانشگاه باید تجربیات خود را به یکدیگر منتقل کنند، وحدت حوزه و دانشگاه به معنای حاکمیت یک پایگاه نسبت به پایگاه دیگر نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا با بیان این‌که در کشور ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی دیگر دو پایگاه علمی به نام حوزه علمیه و دانشگاه وجود دارد خاطرنشان کرد : هر کدام از این پایگاه ها دارای هویت مستقل و خاص خود است . در ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این دو مرکز کاملا از هم جدا و نسبت به هم بیگانه بودند به گونه ای که حوزوی ها و دانشگاهیان هیچ گاه به هم نزدیک نمی‌شدند.

وی در ادامه افزود: وقتی من در مدرسه فیضیه قم بودم گاهی دانشجویان مهمان من می شدند که این مسئله برای خیلی ها جای تعجب بود که چگونه یک دانشگاهی در مدرسه علمیه مهمان باشد، در واقع این دو پایگاه از هم جدا بودند . مواد درسی و شیوه تدریس آن‌ها هم کاملا متفاوت بود و هیچ ارتباط و آشنایی و تعامل میان این دو وجود نداشت البته در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی رشته معقول و منقول در دانشگاه تهران تاسیس شد که افرادی مثل شهید بهشتی یا مفتح در آن تدریس می کردند، اما در کل بین حوزه و دانشگاه تفاوت زیادی وجود داشت.

این استاد دانشگاه همچنین با بیان این‌که انقلاب اسلامی توانست بین حوزه و دانشگاه وحدت به وجود بیاورد، خاطر نشان کرد : وقتی مبارزه انقلابی آغاز شد هم حوزه و هم دانشگاه علیه رژیم شاه فعال شدند. علما و طلاب از حضرت امام تبعیت می کردند و دانشگاهیان نیز پیام های امام را می پذیرفتند. در واقع به صورت عملی و اتوماتیک این ارتباط بین حوزه ودانشگاه شکل گرفت و هر دو در کنار هم علیه رژیم پهلوی قیام کردند.

وی ادامه داد:همان زمان افرادی به عنوان حلقه وصل این دو پایگاه فعالیت می کردند یکی از این افراد شهید مفتح بود. وی هم تحصیلات دانشگاهی داشت و هم تحصیلات حوزوی. من در نزد ایشان منظومه حکمت ملاهادی سبزه واری را می خواندم، همزمان وی در دانشگاه تدریس می کرد. شهید بهشتی و مطهری هم حلقه وصل این دو پایگاه بودند. با این وجود در آن مقطع هنوز وحدتی که لازمه انقلاب اسلامی بود میان این دو پایگاه ایجاد نشده بود.

این فعال سیاسی همچنین با اشاره به این‌که در زمان شهادت حاج آقا مصطفی خمینی اختلاف میان سنی ها و روشنفکران به اوج خود رسیده بود، تصریح کرد: کتاب شهید جاوید و حضور مرحوم دکتر علی شریعتی میان روشنفکران و سنتی ها اختلاف ایجاد کرده بود اما امام خمینی(ره) پیامی را صادر کرد که این پیام در مراسم ترحیم مصطفی خمینی در مسجد اعظم قم توسط آقای عبایی خراسانی قرائت شد.امام در این پیام تاکید کرده بود که دانشگاهیان و علما باید به هم نزدیک شوند تا انقلاب پیروز شود.

منتجب نیا همچنین افزود: قبل از پیروزی انقلاب وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا بود که نخبگان جامعه حول محور امام جمع شوند تا بر اساس محوریت امام علیه رژیم شاه همکاری کنند که این هدف در آن مقطع برآورده شد. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت دکتر مفتح معنای دقیق تر و عمیق تر از این وحدت مدنظر بود. در عین حال وحدت به این معنا نبود که این پایگاه ها هویت خود را از دست دهند و در هم ادغام شده یا یکی تحت تاثیر دیگری قرار گیرد، بلکه وحدت به معنای تعامل ،‌همکاری مستقیم و عملی و تبادل نظر و اطلاعاتبوود . یعنی دانشگاهیان ضمن اینکه روش اکادمیک خود را دنبال کنند از تجربیات حوزویان بهره مند شوند در مقابل حوزوی ها هویت خود را حفظ کرده، اما با دانشگاه در تعامل باشند و از شیوه های مدرن تدریس مطلع باشند. قبل از انقلاب این محکومیت به گونه ای که حوزه و دانشگاه کمتر به هم نزدیک می شدند.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان این‌که گاهی افراد گمان می‌کنند وحدت حوزه و دانشگاه به این معنا است که دانشگاه از اسلام فاصله گرفته و باید اسلامی شود یا حوزه ها روش های کهنه داشته باشند و باید تغییر رویه دهند خاطر نشان کرد : می توان هویت هر دو پایگاه را حفظ کرد و هر دو پایگاه روش های خود را به یکدیگر عرضه کرده و از تجربیات هم استفاده کنند. در حوزه های علمیه روش پیش مطالعه وجود دارد یعنی طلبه قبل از ورود به کلاس ، درس استاد را مطالعه کرده و سپس به کلاس می‌رود یا در کلاس درس در حوزه، طلاب مقید هستند که سوال بپرسند. در واقع سوال پرسیدن یک کمال برای استاد و طلبه محسوب می‌شود .نقل شده است که امام (ره) به طلبه هایی که در نجف در سر کلاس های ایشان سوال می پرسیدند اعتراض کرده و حاج آقا مصطفی نیز به مطالب پدر خود ایراد وارد می کرده تا فتح بابی شود.

منتجب نیا گفت:‌ما در دانشگاه‌ها تلاش می کنیم که دانشجویان جرأت سوال پرسیدن داشته باشند. روش مباحثه یکی دیگر از روش های طلبه هاست. در دانشگاه نیز روش های مدرنی مثل تحقیق و پژوهش وجود دارد که در حوزه ها کمتر این روش مد نظر بوده است اما به تدریج تحقیق و پژوهش یا تهیه پایان نامه یا رساله نیز وارد حوزه شده است. به نظر من تعامل میان حوزه و دانشگاه به وجود آمده، اما نسبت به آنچه مورد انتظار بوده خیلی فاصله داریم.

این استاد دانشگاه در پایان با بیان این‌که به هیچ نباید حوزه خود را متولی دین و دانشگاه را بیگانه با دین بداند افزود: باید این ذهنیت از بین برود. بسیاری ازدانشگاهیان آگاه‌تر از حوزه نسبت به مسائل دینی هستند. نباید دین به حوزه منحصر باشد.

انتهای پیام

کد N649653

وبگردی