آفتاب
مدیر کل دفتر امور انتظامی وزارت کشور:

هنر مدیریت بحران، تدبیر قبل از وقوع حادثه است

هنر مدیریت بحران، تدبیر قبل از وقوع حادثه است

مدیر کل دفتر امور انتظامی وزارت کشور گفت: هنر مدیریت مدیران در زمان بحران مشخص نمی‌شود، بلکه در چاره‌اندیشی‌ها و تدابیر اندیشیده شده قبل از بحران متجلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سردار علی‌رضا مسکنی روز گذشته(دوشنبه) در جلسه کارگروه امنیت و انتظامات ستاد مدیریت بحران استان فارس، گفت: یکی از نیازهای ضروری و مستمر در بحث مدیریت بحران، بحث آموزش نیروها است.

وی ادامه داد: باید روز به روز تمرین کرده و هماهنگی‌ها را با انجام تمرینات مستمر افزایش دهیم تا در زمان لزوم ضمن آنکه همه در صحنه عملیات حضور داشته باشند، تمام نیروها بتوانند موثر عمل کنند.

مسکنی تصریح کرد: معمولا در جلسات همه چیز خوب است و خوب هم صورت‌جلسه می‌شود اما در زمان بروز یک بحران واقعی، به‌جای آنکه بحران را مدیریت کنیم گاه باید ناهماهنگی برخی دستگاه‌ها و مسئولان و مدیران را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اینکه در یکی از بحران‌های ایجاد شده در گذشته، برای تامین 2 دستگاه لودر از طریق شهرداری، همه به زحمت افتادند و امکان‌پذیر نشد، گفت: گاه دیده شده که در مواقع بحران، فرماندهی واحدی را نمی‌توان اعمال کرد.

مسکنی تاکید کرد: انسجام و هماهنگی از ضرورت‌های مدیریت بحران به‌شمار می‌رود، باید همه کارها سنجیده و برنامه‌ریزی شده باشد، باید فرضیه‌ها و سناریوهای مختلف را در چنین جلساتی برای تمام بحران‌های احتمالی در نظر گرفت و مواجهه درست با آن را تمرین کرد.

مدیرکل دفتر امور انتظامی وزارت کشور گفت: پاسخگو نبودن افراد در هنگام بروز بحران، از موارد مهم است، معمولا در زمان بروز مشکل و مسائل منفی هیچکس پاسخگو نیست اما در مواقع مثبت همه می‌خواهند صحبت کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید برای مواقع بروز بحران،‌ از قبل برنامه داشت، برنامه‌ریزی‌های مناسب و متناسب با شرایط محلی و منطقه‌ای انجام داد. زیرا در بسیاری از حوادث وقتی به قبل باز می‌گردیم، می‌بینیم برخی کارها را باید انجام می‌دادیم که ندادیم.

مسکنی گفت: باید رودربایستی‌ها را کنار گذاشت، باید همه جوانب را پیش‌بینی، برای مواجهه با آن برنامه‌ریزی و کار را با قوت مدیریت کرد.

وی گفت: باید نگاه کنیم که تا چه اندازه تعارفات را کنار گذاشته و بر روی اصول پای فشرده‌ایم.

مسکنی گفت: باید شریان‌های مهم و زیرساخت‌های امنیت و پایداری آنها را بررسی کرد، به‌کارگیری موثر منابع مادی و انسانی قبل و حین وقوع و بعد از وقوع بحران بسیار مهم است.

مدیر کل دفتر امور انتظامی وزارت کشور تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز مشکلات بعد از وقوع یک بحران، باید به‌دنبال ارتقاء تفکر مواجهه با بحران بود، سیستم شناخت بحران را راه‌اندازی کرد، سیستمی برای تشویق داشت تا مشارکت مردم را افزایش داد، زیرا حضور مردم و آمادگی مردم در مواقع بحران بسیاری از مسائل را حل می‌کند.

مسکنی همچنین بر ایمن‌سازی جامعه در برابر بحران‌های مختلف تاکید و تصریح کرد: باید جامعه با بحران آشنا شده و آمادگی برای پیشگیری و مواجهه درست با بحران در هر لحظه در مناطق مختلف را ایجاد کرد.

مدیر کل دفتر امور انتظامی وزارت کشور در بخشی از سخنان خود لزوم پی‌ریزی دفاتر علمی، تهیه بانک اطلاعات به‌روز، پی‌ریزی سیستم‌های هشدار دهنده مناسب، تفکیک وظایف واحدهای امداد رسان و برگزاری مانورهای مستمر و مدون و تقویت بیمه را از ضرورت‌ها برشمرد.

مسکنی گفت: متاسفانه و علی‌رغم گذشت بیش از 9 ماه از بحران برف شمال، هنوز در حل مشکل بیمه افرادی که تمام زندگی و سرمایه خود را از دست داده‌اند، با مشکل مواجه هستیم و نتوانستیم این مشکل را حل کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: البته مشکل از طرف بیمه نیست بلکه پیش‌بینی‌های لازم برای موضوع نشده بود. بنابراین پیش‌بینی‌های مختلف متناسب هر منطقه و شرایط آن منطقه یک ضرورت جدی است.

مسکنی خواستار تشکیل تیم مدیریت بحران در سطوح محلی‌، منطقه‌ای و استانی شد و تاکید کرد: در مواقع بحران همواره ممکن است با افزایش بزه‌ها و جرایمی نیز مواجه باشیم، لذا وظیفه کارگروه امنیت و انتظامات بسیار مهم و در عین‌حال دشوار است.

مدیر کل دفتر انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: در مواقع بروز هر بحرانی، دستگاه‌های نظامی و انتظامی بیشترین تاثیرگذاری را به لحاظ توان لجستیکی و نیروی انسانی داشته و دارند زیرا از وسایل و تجهیزات مناسب و نفرات آموزش‌دیده و آماده‌ای برخوردار هستند.

انتهای پیام

کد N649617

وبگردی