آفتاب

باهنر: 9دی عاشورای انقلاب است

باهنر: 9دی عاشورای انقلاب است

محمدرضا باهنر به روزنامه ایران گفت:

واقعه «9 دی» مربوط به همه مردم است و هیچ  گروه و جریان سیاسی نمی‌تواند خود را میراث‌خوار یا میراث‌دار «9 دی» بداند.
نماینده مردم تهران در مجلس به وجود دو تفکر درباره حوادث سال 88 اشاره کرد و گفت: حماسه 9 دی سرمایه‌ای اجتماعی، ملی و سیاسی است و این سرمایه باید حفظ شود. برخی می‌گویند فتنه و سال 88 تمام شده است. در مقابل عده‌ای می‌گویند اگر رویدادهای سال  78 را جدی گرفته بودیم، رویدادهای سال 88 اتفاق نمی‌افتاد. ما نمی‌خواهیم با این هزینه‌های سنگینی که تحمیل شد، (مثلاً) سال 98 یک اتفاق دیگر داشته باشیم. به اعتقاد من حماسه 9 دی باید زنده بماند.


وی ادامه داد:  برخی می‌پرسند «اگر قرار بود داستان 9 دی اتفاق افتاده را ختم کند، چرا مثلاً همان خردادماه و یک هفته بعد از انتخابات انجام نشد؟ در همان ایام مثلاً 29 خرداد یک راهپیمایی انجام شده و مسأله تمام می‌شد.» در پاسخ به این پرسش باید توجه داشت 9دی بعد از 13 آبان، روز قدس و در نهایت حوادث روز عاشورا رخ داد. بعد از این بود که بعضی شهرها هفتم دی  و برخی استان‌ها هشتم دی راهپیمایی کردند. اما برای این که حرکت واحدی انجام شود، راهپیمایی روز 9 دی اعلام شد و مردم در یک حرکت منسجم عمق بصیرت خود را در «دشمن‌شناسی»، «وظیفه‌شناسی» و «زمان‌شناسی» نشان دادند..»  

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری ادامه داد: تصور بعضی‌ها این است که این مسأله حادثه‌ای سیاسی و امنیتی بود که تمام شد و باید بگذریم، اما ما این تحلیل را نداریم زیرا مسائل 88 فارغ از ریشه‌ها و انگیزه‌ها به مردم، جامعه و انسجام ملی خسارت سنگینی زد و آگاهانه  یا ناآگاهانه به «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام همزمان هجمه برد.افتخار و ادعای ما این است که نظام جمهوری اسلامی یا به تعبیر رهبرمعظم انقلاب «مردمسالاری دینی» بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین هدیه‌ای است که امام(ره)، انقلاب و شهدا به نسل معاصر و آینده عرضه کرد. اگر قرار باشد به «جمهوریت» یا «اسلامیت» هجمه وارد شود، دیگر چیزی از جمهوری اسلامی باقی نمی‌ماند. در گذشته برخی‌ می‌خواستند «جمهوریت» و «اسلامیت» نظام را در مقابل یا رقیب هم معرفی کنند.  رهبرمعظم انقلاب این تعبیر را داشتند که «جمهوری اسلامی» یک کلمه بسیط است، مرکب نیست که بشود جدا کرد و «اسلامیت» را یک طرف و «جمهوریت» را طرف دیگر قرار داد.


نایب رئیس مجلس افزود: نمی‌خواهم تعبیر مشابه داشته باشم اما حماسه 9 دی می‌تواند به نوعی «عاشورای انقلاب» باشد. برخی می‌گویند عاشورا متعلق به هزار و 400 سال پیش بود و تمام شده اما ما می‌گوییم عاشورا باید زنده بماند. حماسه 9 دی هم باید زنده بماند. برای این که جامعه را واکسینه کند تا این مسأله تکرار نشود.

 

17302

کد N649579

وبگردی