آفتاب

دور سوم انتخاب رئیس‌جمهور جدید یونان نیز شکست خورد

دور سوم انتخاب رئیس‌جمهور جدید یونان نیز شکست خورد

با شکست دور سوم انتخاب رئيس‌جمهور جدید یونان، انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودرس محرز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دویچه وله، انتخاب رئیس‌جمهور جدید یونان در دور سوم نیز به شکست انجامید. استراوروس دیماس، نامزد ۷۳ ساله و کمیسر سابق اتحادیه اروپا که مورد حمایت دولت ائتلافی یونان بود نتوانست اکثریت مورد نیاز را در پارلمان به دست بیاورد.

او ۱۶۸ رأی کسب کرد، در حالی که طبق قانون اساسی برای پیروزی باید دست‌کم ۱۸۰ رأی به‌دست می‌آورد. ۱۳۲ نماینده رأی ممتنع دادند.

دو دور رای‌گیری پیشین برای انتخاب رئيس جمهور که در ۱۷ و ۲۳ دسامبر انجام شد نیز به شکست کشیده شد. دیماس برای پیروزی در دور اول یا دوم به ۲۰۰ رأی از مجموع ۳۰۰ رأی نمایندگان نیاز داشت. اما او در این دو دور به‌ترتیب ۱۶۰ و ۱۶۸ رأی کسب کرد.

استراوروس دیماس، کاندیدای حزب "دمکراسی نو" به رهبری آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر یونان تنها کاندیدای این رأی‌‌گیری بود.

به گفته ساماراس، نخست‌وزیر یونان، اینک باید پارلمان طی ۱۰ روز منحل شده و در ۲۵ ژانویه نیز انتخابات زودهنگام انجام شود. بر اساس قانون اساسی این کشور، انتخابات زودرس باید حداکثر تا ۳۰ روز برگزار شود.

اپوزیسیون هیچ نامزدی برای ریاست جمهوری معرفی نکرد و از این انتخابات به عنوان اهرمی برای برگزاری انتخابات پارلمانی پیش‌رس استفاده کرد.

بر پایه نظرسنجی‌ها، ائتلاف چپ سیریزا که مخالف اقدامات ریاضتی است در انتخابات زودرس احتمالا بیشترین آرا را از آن خود خواهد کرد.

دوره ریاست جمهوری کارلوس پاپولیاس، رئیس جمهور کنونی یونان اوایل مارس به‌سر می‌رسد.

کد N649429

وبگردی