آفتاب

تاکید وزرای دفاع ایران و عراق بر گسترش همکاری های دفاعی

تاکید وزرای دفاع ایران و عراق بر گسترش همکاری های دفاعی

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دیدار با خالد متعب یاسین العبیدی درباره مسائل دوجانبه،منطقه ای و بین المللی گفتگو کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار دهقان در این دور از مذاکرات با اشاره به وجود همبستگی های عمیق فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و قومی میان دو ملت و تاکید بر ضرورت گسترش همکاری های دفاعی، نظامی میان دو کشور گفت: حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارتش و نیروهای مسلح عراق را بخشی از راهبردهای دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران در منطقه می دانیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران افزود: حمایت از وحدت و تمامیت ارضی عراق، توسعه مردم سالاری بر اساس ساز و کارهای پیش بینی شده در قانون اساسی، برقراری کامل امنیت و کمک به پیشرفت همه جانبه عراق از جمله سیاست های اصولی و پایدار جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود .

وی با بیان اینکه نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق فراقومی و فراطائفی است تصریح کرد : همه افراد این کشور باید در روند و ساختار سیاسی منطبق بر قانون اساسی عراق نقشی سازنده و موثر داشته باشند.

سردار دهقان با تبریک پیروزی های اخیر ارتش و نیروهای مردمی عراق در مقابله با تروریست‌های تکفیری داعش گفت:عمیقا معتقدم با شکل گیری یک اجماع ملی در عراق جهت مقابله با تروریسم ، حماسه ای تاریخی شکل گرفته و امیدواریم روند پاکسازی مناطق آلوده عراق از لوث وجود تروریست ها با همین شدت و قوت ادامه یابد.

وی با انتقاد شدید از اقدام های یکجانبه گرایانه به بهانه مبارزه با داعش و تروریسم گفت: اینگونه اقدامات می تواند به استمرار بقاء و تقویت ریشه های تروریسم در منطقه کمک بیشتری کند، هرگونه اقدامی در عراق و سوریه باید با هماهنگی کامل دولت مرکزی در این کشورها باشد.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با تقبیح شدید هرگونه رفتاری که قوام و انسجام در عراق را تضعیف و یا رویکردی تجزیه طلبانه را به ذهن متبادر می کند گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سقوط رژیم بعثی، حامی دولت در این کشور بوده و بر حضور و مشارکت همه طرف ها در روند سیاسی عراق تاکید داشته است.

سردار دهقان در پایان با استقبال و ابراز خرسندی از سفر وزیر دفاع عراق به جمهوری اسلامی ایران، آمادگی کشورمان را برای گسترش همکاری های دفاعی نظامی و کمک به تقویت بنیه دفاعی و تقویت ارتش این کشور اعلام کرد.

در ادامه این مذاکرات دکتر خالد متعب یاسین العبیدی طی سخنانی با تشکر از دعوت و میزبانی خوب وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با وزیر دفاع کشورمان گفت: حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران احساسی بسیار خوب و برادرانه در بین نیروهای مسلح، دولت و ملت عراق نسبت به دولت، ملت و نیروهای مسلح ایران به وجود آورده است.

وزیر دفاع عراق تصریح کرد: ما چشم امید به همکاری با کشور دوست و برادر ایران دوخته‌ایم و توسعه حمایت از نیروهای مسلح عراق توسط ایران را یک ضرورت استراتژیک می دانیم. ما با حضور در ایران بر اراده و خواست دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق برای گسترش مناسبات با ایران تاکید داریم و معتقدیم توسعه روابط ایران و عراق در راستای منافع دو ملت است.

خالد العبیدی با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی ایران در مقابله با تروریسم گفت: مواضع و اقدامات ایران در حمایت از عراق یک رویداد تاریخی که اراده و صداقت راستین ایران را جلوه گر کرده است.

وزیر دفاع عراق با تاکید بر گسترش همکاری های دفاعی میان دو کشور گفت: امروز عراق در سه جبهه مقابله با تروریسم، مبارزه با فساد، بازسازی و نوسازی به شدت درگیر است و ما خواستار کمک، حمایت و مشارکت ایران در این سه جبهه هستیم و امید بسیار زیادی به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران داریم .

بنابراین گزارش دکتر خالد متعب یاسین العبیدی و هیئت همراه پس از ورود به تهران با حضور بر مزار شهدای گمنام دفاع مقدس بر مقام شامخ شهدای گرانقدر جمهوری اسلامی ایران ادای احترام کردند.

انتهای پیام

کد N649196

وبگردی