آفتاب

ذوب شدن یخ روابط مصر و قطر نزدیک است اما قطر و ترکیه نه

ذوب شدن یخ روابط مصر و قطر نزدیک است اما قطر و ترکیه نه

گام‌های آشتی میان دو کشور مصر و قطر از طریق نشستی که پیش‌بینی می‌شود که به زودی در عربستان تشکیل شود، به سرعت در حال طی شدن است این در حالی است که آشتی و صلح میان قطر و ترکیه در آینده‌ای نزدیک تقریبا امری بعید است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الاخبار چاپ لبنان، به همت تلاش‌های عربستان برای برقراری صلح و آشتی میان مصر و قطر، دیپلماسی مصر شاهد برقراری روابط گسترده با وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شود دیدار میان عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و تمیم بن حمد، امیر قطر تا قبل از پایان امسال برگزار شود اما منابع وابسته به مصر اعلام کردند که این نشست در ژانویه برگزار خواهد شد.

عبدالفتاح سیسی برای اولین بار از زمان تصدی پست ریاست جمهوری‌ در ژوئن گذشته به کویت خواهد رفت و در آن به بررسی حمایت از طرح‌های توسعه‌ای که قرار است دولت مصر طی مدت آتی اجرا کند، پرداخت.

سیسی همچنین در پنجم ژانویه نشستی را با امیر کویت که مقدمه‌ای برای نشست ریاض خواهد شد، برگزار می‌کند تا به نقش برجسته کویت در صلح و آشتی کشورهای حوزه خلیج فارس تاکید کند.

در همین راستا یک منبع دیپلماتیک در مصر اعلام کرد که وزارت خارجه مصر از اقدامات قطر برای تحسین روابط خود با مصر استقبال کرده و قطر در دعوتی رسمی قرار است در نشست کشورهای اهداکننده برای حمایت از اقتصاد مصر حضور پیدا کند.

این منبع آگاه اعلام کرد: وزارت خارجه مصر ضمن استقبال از بسته شدن شبکه الجزیره مصر اعلام کرده که بسته شدن این شبکه یکی از شرط‌های اصلی برقراری صلح و آشتی بوده و آنچه که تاکنون رخ داده نشان‌دهنده جدیت قطری‌ها در برقراری روابط با مصری‌هاست.

قطر در تلاش است تا روند پایان دادن به اختلافات خود با مصر را سرعت ببخشد چراکه به عنوان یک میانجی خواهان برقراری آشتی میان ترکیه و مصر است.

اما این منبع آگاه اعلام کرده که شرط‌هایی که ترکیه در این خصوص مطرح کرده قابل اجرا نیست و اگر رجب طیب اردوغان همواره بر شروط خود اصرار بورزد، فکر آشتی میان مصر و آنکارا آن هم در مرحله کنونی تقریبا غیرممکن است.

این منبع خاطرنشان کرد که ترکیه خواهان آزادی محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر و تبرئه تمام رهبران اخوان‌المسلمین و لغو حکم اعدام آنان است.

انتهای پیام

کد N648797

وبگردی