آفتاب

"اردوغان علیه عاملان قتل‌عام سال 2011 روستاییان در استان شرناک اقدام کند"

"اردوغان علیه عاملان قتل‌عام سال 2011 روستاییان در استان شرناک اقدام کند"

یکی از رهبران حزب دموکراتیک مردم ترکیه ضمن پیوستن به مراسم یادبود 34 روستایی که در حملات هوایی سال 2011 میلادی ارتش ترکیه در استان شرناک جان خود را از دست دادند، از دولت خواست عاملان این کشتار را شناسایی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، صلاح‌الدین دمیرتاش، یکی از رهبران حزب دموکراتیک مردم ترکیه گفت: شما این پرونده را در دادگاه بسته‌اید اما چگونه می‌خواهید این پرونده را در وجدان مردم نیز ببندید؟

وی ضمن انتقاد از رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: اردوغان به خانواده‌های این قربانیان قول داده بود که اجازه ندهند تا این پرونده بسته شود.

دمیرتاش افزود: این خانواده‌ها تا زمانی که مظنونان این پرونده به جزای خود نرسند، شما را راحت نخواهند گذاشت. ما پیش از آنکه مجرمان این قتل عام را به دادگاه نفرستیم، از این دنیا نخواهیم رفت.

وی ادامه داد: دولت، حزب دموکراتیک مردم را مسئول درگیری‌های خیابانی این منطقه در شش و هفت اکتبر سال جاری میلادی می‌داند با وجود آنکه این حزب در این درگیری‌ها هیچ نقشی نداشته است. آن‌ها عادت دارند که دیگران را مقصر جنایت‌های خودشان اعلام کنند.

گروهی از جمله خانواده‌های این قربانیان در گورستان جمع شده و از اردوغان خواستند تا به تعهد خود برای پیدا کردن مسئولان این کشتارها پایبند بماند.

شیوان انجو که برادر 16 ساله و 11 تن دیگر از اقوام خود را در روستای ارتاسو از دست داده گفت، اردوغان به خانواده‌های قربانیان قول داده بود که این رویداد به طور دقیق مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد و عاملان آن را پیدا کند.

وی افزود: ما در جریان مذاکراتی که با رئیس جمهور داشتیم از او خواستیم تا مجرمان در دادگاه‌های مدنی محاکمه شوند. مجرمانی که توسط دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند، به روی اشتباهاتشان سرپوش گذاشته می‌شود. البته اردوغان قول داده که این مساله رخ ندهد. او گفت که تصمیم منفی در تحقیقات اتخاذ شود هر کاری بتواند انجام خواهد داد. اردوغان همچنین گفت مجرمان مورد عفو قرار نمیگیرند و مورد تحقیق و تنبیه قرار خواهند گرفت.ما این قول رئیس جمهور را فراموش نکرده‌ایم.

انتهای پیام

کد N648696

وبگردی