آفتاب

نظرخواهی مرکز پژوهش‌ها درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس

نظرخواهی مرکز پژوهش‌ها درباره طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس جهت اخذ نظرات کارشناسان، نخبگان، متخصصان و علاقمندان، موضوع طرح اصلاح جدول حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان را در تالار گفت‌وگوی این مرکز قرار داده است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس اصل شصت و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «هر ده سال یک بار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، جغرافیایی، سیاسی و نظایر آنها حداکثر تا بیست نفر می‌تواند به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود» در حالی که از سال 1378 تاکنون، اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه و اضافه شدن 20 نماینده صورت نگرفته است.

شایان ذکر است در دوره نهم مجلس شورای اسلامی، در کمیسیون شوراها و امور داخلی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه به تصویب رسید و مقرر شده است تا این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

در عین حال جمعی از نمایندگان محترم، طرحی را بر اساس‹‹پیشنهادهای کارشناسی حوزه‌های مختلف و بررسی‌های انجام شده›› تهیه کرده‌اند که در قالب‹‹اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها›› قرار است در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برای اخذ نظرات و دیدگاه‌های صاحب‌نظران و کارشناسان، این طرح را در تالار گفت‌وگوی این مرکز قرار داده است تا زمینه تبادل نظر و تضارب آراء را در این خصوص فراهم آورد.

از تمامی علاقمندان درخواست می‌شود برای اظهارنظر درباره این موضوع به تالار گفت‌وگوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی‌‍‌ به آدرس الکترونیکی http://rc.majlis.ir/fa/forum مراجعه کنند.

گفتنی است تالار گفت‌وگوی پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، فضایی مجازی برای حضور گسترده و همزمان اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب‌نظر و ذینفع در باب موضوع مورد بحث برای افزایش کیفیت قانونگذاری فراهم آورده است تا از نظرات کارشناسان و متخصصان در امر تقنین استفاده شود.

انتهای پیام

کد N648562

وبگردی