آفتاب

اعضای پارلمان عراق: داعش ساخته دست اسرائیل است

اعضای پارلمان عراق: داعش ساخته دست اسرائیل است

نمایندگان پارلمان عراق ضمن اظهار مخالفت خود با طرح به حاشیه راندن گروه‌های مختلف در روند سیاسی کشور اعلام کردند که اتخاذ چنین تصمیمی آن هم در شرایط کنونی عراق به نفع کشور نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، نمایندگان پارلمان عراق تاکید کردند: مردم عراق هستند که بدون در نظر گرفتن گرایش‌های خود بر کشور حکومت می‌کنند و آن‌ها همواره با دولت یکپارچه‌ای هستند که تمام مردم بتوانند تحت امنیت و ثبات کامل در آن زندگی کنند.

از سوی دیگر، علی العلاق، یکی از اعضای پارلمان عراق و از سران حزب الدعوه اعلام کرد: مردم عراق طی 9 سال پیاپی توانستند با وجود اشغالگران آمریکایی کشور خود را بسازند چرا که پارلمان کشور با انجام وظایف خود آن هم با وجود مشکلات زیاد توانست دولتی را تشکیل دهد و نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کند.

این عضو پارلمان تاکید کرد: ما پیشتر نیز شاهد حضور آمریکایی‌ها در کشور بودیم و معتقدیم گروه تروریستی داعش که جان مردم ما را می‌گیرد و دست به چنین جنایاتی می‌زند، دشمن واقعی ملت ما و ساخت دست اسرائیل است.

علی العلاق این سخنان خود را در پنجمین کنفرانس منطقه‌ای "اسلام‌گراها و حکومت" که با حضور سیاستمداران و متفکران کشورهای اردن، مصر،‌ تونس، عراق، مراکش در اردن برگزار شد، ایراد کرد.

وی با توجه به نقش مرجعیت در عراق اعلام کرد: مرجعیت عالی شیعه در عراق آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی است که وی نه تنها مرجعیت کشور بلکه مرجعیت تمام مسلمانان است که مردم در احکام شرعی و عبادی خود با وی مراجعه می‌کنند تا از نصیحت‌ها و راهنمایی‌های گران بهای این شخصیت، بهرمند شوند چرا که ما به عنوان سیاستمداران کشور به نظرات ایشان معتقد بوده و به آن‌ پایبند هستیم.

از سوی دیگر، حمید معلة عضو پارلمان عراق و سخنگوی مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: ما همواره معتقدیم که مالکی جزئی از ماست. همگی ما سعی داریم تا به کارگیری تمامی امکانات موجود جامعه را اصلاح کنیم و هیچ کدام نظریه به حاشیه راندن و حذف شخص دیگری را در روند سیاسی قبول نداریم چرا که این مساله به ضرر کشور است.

حمید معلة با اشاره به اکثر گروه‌های حاکم در کشور اعلام کرد: امکان ندارد که گروه خاص و یا طائفه‌ای مشخص و یا حتی تنها یک حزب خاص حکومت کشور را به دست گیرد چرا که کشور از تشکل‌های مختلفی تشکیل شده که اگر کرامت این تشکل‌ها حفظ نشود، حکومت بر کشور امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر ضیاء الاسدی، دبیرکل فراکسیون الاحرار وابسته به جریان صدر در پارلمان عراق اعلام کرد: مشکل واقعی در کشور گرایش‌های طائفه‌ای نیست بلکه قطب بندی‌های سیاسی - منطقه‌ای است.

وی افزود: من شیعه هستم و مالکی نیز شیعه است و با وجود سخن‌های بسیار از شکست دولت وی من مطمئن هستم که این مردم عراق هستند که بدون در نظر گرفتن گرایش‌هایشان بر کشور حکومت می‌کنند و ما سعی نداریم که یک کشور سنی و یا شیعه تاسیس کنیم چرا که کشور عراق حقوق تمام شهروندان عراقی را در نظر می‌گیرد.

از سوی دیگر، بهاء الدین نقشبندی، عضو دفتر سیاسی حزب اسلامی عراق اظهار کرد: ما باید بپذیریم که در برپایی یک دولت یکپارچه و محکم شکست خوردیم پس تمام سران کشور باید متوجه شوند که عراق در دردسر بزرگی افتاده و همکان باید برای مبارزه با تروریست‌های داعش و شبه نظامیانی که دست به جنایات می‌زنند با هم متحد شویم.

شرکت کنندگان حاضر در این نشست تاکید کردند که جامعه عربی نیازمند تحکیم اصول دموکراسی است و آنچه که هم اکنون در عراق رخ می‌دهد هیچ ارتباطی به اسلام و طائفه‌های موجود کشور ندارد بلکه ریشه تمامی این مشکلات آمریکا است.

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست با اشاره به فتوای آیت الله سیستانی برای جهاد به منظور حمایت از عراق در مقابل تروریست‌ها اظهار کرد: سخنان آیت‌الله سیستانی بسیار به جا و زیباست و همه ما باید این دستورات را عملی کنیم.

انتهای پیام

کد N648091

وبگردی