آفتاب
عضو کمیسیون بهداشت مطرح کرد

رشد 59 درصدی حوزه سلامت در بودجه 94

رشد 59 درصدی حوزه سلامت در بودجه 94

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس لزوم توجه ویژه به حوزه بهداشت و بحث نظام سطح بندی و ارجاع را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ رسول خضری ضمن تشکر از خدماتی که طرح تحول سلامت برای مردم به ارمغان آورده است گفت: سلامت یک امر حاکمیتی است و طبق ماده 32 بند «د» و «ج» که نظام سطح بندی و ارجاع را تعریف کرده این نظام یکی از اصول مترقی در بحث سلامت است و قطعا در برنامه ششم هم مورد نظر قانونگذار خواهد بود.

باید به جای درمان محور بودن بهداشت محور باشیم

خضری طرح تحول سلامت را دوران طلایی برای نظام سلامت دانست و اظهار کرد: به دلیل وجود بحث بحران درمان طوری شد که این تحول از درمان شروع شود، اما اگر بخواهیم کار اساسی انجام دهیم نیاز داریم به جای درمان محور بودن بهداشت محور باشیم که طرح تحول سلامت بهترین فرصت برای شروع بحث بهداشت محوری، نظام ارجاع و سطح بندی و بحث اجرای پزشک خانواده است و ما نیاز داریم در طرح تحول، تحول در بهداشت را نیز داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس نظام سطح بندی و ارجاع بهداشت سلامت محور که در پیشگیری از بیماریها، بیماریابی و غیره جزو مواردی هستند که با طرح تحول بهداشتی می‌توان به این موارد دست یافت و قطعا در دستور کار دولت خواهد بود. امیدواریم شاهد طرح تحول بهداشت، بحث بیماریابی، غربالگری و بخصوص فرهنگسازی در این زمینه باشیم.

در مورد بحث فرهنگ سازی متاسفانه رسانه‌ها به خوبی دیده نشده‌اند. ما انتظار داریم حوزه‌های اجتماعی، بهداشتی، مجلس و شخص رئیس جمهور رسانه را به عنوان ابزاری قدرتمند در فرهنگ سازی ببیند زیرا نقش رسانه بسیار تاثیرگذار خواهد بود و در زمینه‌های آگاه سازی مردم و افزایش سواد، دانش و آگاهی مردم در زمینه سلامت موثر است.

خضری که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: در واقع بحثی که در طرح تحول نظام سلامت محوری بود بحث درمان بوده است. ما امسال نزدیک به 59 درصد رشد بودجه در حوزه سلامت داریم که تاثیر بسزایی در حوزه سلامت می‌گذارد. بنابراین باید در حوزه بهداشت نیز سرمایه گذاری شود. کمیسیون بهداشت و درمان پا به پای سایر ارگان‌ها با حوزه سلامت همراهی می‌کند و انتظار دارد بیشتر به آنچه که مطلوب است نزدیک شویم.

وی با اساسی دانستن نقش سازمان‌های بیمه گر در این مورد گفت: نگرش سازمان‌های بیمه باید بهداشت محور باشد نه درمان محور، باید قبول کنند که در گام‌های اول طرح تحول بهداشت هزینه‌های زیادی داشته باشیم تا بتوانیم در زمینه تجهیزات و بیمارستان در مناطق دور افتاده موفق بوده و بحث خانه‌های بهداشت را داشته باشیم.

همچنین در بحث نیروی انسانی که در این زمینه حدود 60 هزار نفر کمبود داریم و همینطور بحث هویت بخشی به پزشک عمومی که می‌توان آنها را به سمت و سوی پزشک خانواده ببریم که امیدواریم در قالب طرح تحول بهداشت به این مسائل توجه شود.

خضری همچنین گفت: ما در حوزه درمان و بهداشت نیاز به سرمایه گذاری داریم اما اگر میزانی در حوزه بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم 10 تا 12 برابر آن را در حوزه درمان صرفه جویی کرده‌ایم. پولی که در حوزه درمان می‌دهیم هزینه است نه سرمایه گذاری. ما در بهداشت می‌توانیم با سرمایه گذاری صرفه جویی کنیم. قطعا پیشگیری و بهداشت باید از اولویت‌های وزارت بهداشت باشد زیرا این موارد همه جا محوری بوده و هست. اگر در بحث بهداشت به خوبی عمل نکنیم قطعا اقتصاد سلامت و اقتصاد جامعه به خوبی پیش نمی‌رود.

وی افزود: میزان تخصیص منابع به حوزه بهداشت در سنوات گذشته هفت درصد بوده در حالی که در کشورهای پیشرفته 30 تا 40 درصد است. حتی در سیاست‌های کلی که امسال ابلاغ شده بحث سیاست بهداشت در اولویت است و بعد از آن درمان و توانبخشی است. ما در بحث بهداشت، پیشگیری داریم و می‌توانیم ابتلا به سرطان را 40 درصد کاهش دهیم همچنین می‌توانیم ابتلا به دیابت و فشار خون و مرگ‌های ناشی از آن و سکته‌های قلبی را کاهش داده و از بروز آنها پیشگیری کنیم. همچنین بحث فرهنگ سازی و رسانه نیز در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. ما انتظار داریم امسال در تخصیص بودجه محوریت به سمت بهداشت رود و بحث بهداشت را پررنگ تر ببینیم.

خضری در مورد بحث بودجه با بیان اینکه بررسی بودجه از یکشنبه هفتم دی ماه در مجلس آغاز می‌شود گفت: امسال یک رشد 59 درصدی در حوزه سلامت داشتیم و برخی مصوبات مثل یک درصد ارزش افزوده دائمی شد. در همین راستا بحث مالیات بر کالاهای آسیب رسان مثل دخانیات، نوشابه‌های گازدار و غیره نیز از مقادیری است که به حوزه سلامت می‌آید و چیزی حدود 40 هزار میلیارد تومان بودجه سلامت است که با سیاست گذاری‌ها و همراهی‌های کمیسیون بهداشت و درمان و وزارت بهداشت امیدواریم این منابع به نحو احسن هزینه کرد شود. البته در هزینه کرد این منابع نیاز به یک بررسی دقیق است.

وی با بیان اینکه مجلس می‌خواهد نظارت بیشتری در این زمینه داشته باشد، اظهار کرد: خوشبختانه در بسته هفتم طرح تحول بحث‌های نظارتی را داریم که جای تشکر است و امیدواریم نظارت و پایش طرح تحول در اجرای طرح تحول کمکی به مردم باشد.

وی در مورد بحث بیمه‌ها نیز گفت: بیمه‌های ما کیفیت لازم را ندارد و ایده آل رشد بودجه بیمه‌ها 10 درصد است که ما حدود پنج درصد هستیم و مجلس نزدیک به سه درصد می‌تواند تغییر انجام دهد.

انتهای پیام

کد N646690

وبگردی