آفتاب

ژاپن به دنبال تصویب قانونی برای تسریع استقرار نیروهایش در خارج این کشور

ژاپن به دنبال تصویب قانونی برای تسریع استقرار نیروهایش در خارج این کشور

ژاپن قصد دارد به منظور تسریع استقرار نیرو در خارج از این کشور برای شرکت در عملیات‌های حفاظت از صلح و حمایت از متحدان، قانونی را تدوین کند؛ اقدامی که احتمالاً باعث خدشه‌دار شدن روابط ژاپن با همسایگانی می‌شود که نگران تاریخ دوران جنگ ژاپن هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت حزب لیبرال دموکرات به رهبری شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن قصد دارد با هدف تسهیل روندها برای استقرار نیروهای ژاپنی در خارج از کشور، لایحه‌هایی را در اوایل سال 2015 میلادی تنظیم و ارائه کند.

این اقدام قانون گذشته را که در آن نیروهای دفاع شخصی ژاپن تنها در عملیات‌های حفاظت از صلح سازمان ملل و در وضعیت‌های اورژانسی در کشورهای همسایه می‌توانستند در خارج از کشور مستقر شوند، بازنگری می‌کند.

این لایحه‌ها بر اعزام نیروهای ژاپنی به خارج از کشور برای حمایت لجستیکی از نیروهای چندملیتی یا متحد کلیدی‌اش همچون آمریکا کنترل دارد.

اما حزب لیبرال دموکرات هنوز باید حزب "کومیتو"، شریک ائتلافی‌اش را برای حمایت از این برنامه متقاعد کند چراکه حزب کومیتو تمایلی به تصویب چنین قانونی ندارد.

آبه قصد دارد تا نقش ارتش قدرتمند ژاپن را تحت قانون اساسی صلح‌جویانه پس از جنگ این کشور توسعه دهد. وی قصد دارد تا ارتش ژاپن این قدرت را داشته باشد که بتواند به متحدانش همچون آمریکا در صورت حمله به نیروهایشان کمک کند.

شینزو آبه و حزب لیبرال دموکرات همچنین خواستار اصلاح قانون اساسی ژاپن هستند اما تلاش‌هایشان باعث ایجاد اختلافاتی در داخل کشور و خدشه‌دار شدن روابط با چین شده که مرتباً ژاپن را به ناکامی در پذیرفتن تاریخ تعرضی‌اش در آسیا متهم می‌کند.

انتهای پیام

کد N646369

وبگردی