آفتاب
لاریجانی در پاسخ به تابش:

دولت اگر با گزارش مجلس مشکل دارد آن را با دیوان محاسبات مطرح کند

دولت اگر با گزارش مجلس مشکل دارد آن را با دیوان محاسبات مطرح کند

رئیس مجلس در واکنش به اظهارات تابش مبنی بر اینکه روال قانونی ارسال گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص تخلف دولت به صحن علنی طی نشد گفت: اگر مشکلی هست دولت موضوع را در دیوان محاسبات مطرح کند.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با اعلام تذکری نسبت به روال بررسی گزارش دیوان محاسبات در مورد برداشت 4.1 میلیاردی دولت از صندوق توسعه ملی انتقاد کرده و آن را غیرقانونی خواند.

نماینده حامی دولت گفت: ماده 221 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی وظایف نظارتی نمایندگان و چگونگی تهیه گزارش دیوان محاسبات را مشخص می‌کند. تبصره 2 این ماده، کمیسیون برنامه و بودجه را موظف می‌کند که کلیه گزارشات واصله از دیوان محاسبات را بررسی و نتیجه آن را به اطلاع نمایندگان برساند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حق مجلس در رسیدگی و نظارت محترم است و دولت نیز باید تابع باشد که است.

تابش گفت: روال بررسی این گزارش در کمیسیون برنامه و بودجه قانونی نبوده است. اولا فقط گزارش دیوان محاسبات در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد، قرار بود آقای سیف، رئیس کل بانک مرکزی و آقای نوبخت معاون نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در کمیسیون حضور یافته و توضیحات کاملی در این خصوص بدهند. اما بدون استماع این توضیحات و تصویب این گزارش در کمیسیون برنامه و بودجه، گزارش به صحن علنی مجلس ارسال شده است.

در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به تابش گفت: مگر شما عضو کمیسیون نیستید؟ در کمیسیون نسبت به این موضوع تذکر می‌دادید.

تابش گفت: حداقل از هفت هشت نفر از اعضای دیگر کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این خصوص سئوال کردند. آنها نیز اعلام می‌کنند که این گزارش در کمیسیون تصویب نشده است.

وی تصریح کرد: این برداشت طبق نظر ستاد تدابیر ویژه اقتصادی اجرا شده و برداشتی از صندوق توسعه ملی صورت نگرفته است، بلکه از بانک مرکزی استقرار شده است.

تابش اظهار داشت: روال قرار گرفتن این گزارش در دستور کار صحن علنی مجلس قانونی نبوده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: چرا بدون تصویب این گزارش در کمیسیون برنامه و بودجه، گزارش به صحن علنی مجلس ارسال شده است و به چه دلیل گزارش سری دیوان محاسبات در مجلس دست به دست می‌گردد. دستور دهید این دو مورد بررسی شود.

در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه یا نایب رئیس خواست که در این خصوص توضیح دهد که به دلیل عدم حضور این دو، غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه در این خصوص توضیح داد.

وی گفت: شاید در جلسه‌ای که این موضوع با حضور نماینده دیوان محاسبات و دستگاه‌های اجرایی بررسی و تصویب شد، جناب آقای تابش حضور نداشتند.

وی ادامه داد: این گزارش در کمیسیون مطرح شد، کلیات آن رای‌گیری شده و گزارش آن به صحن علنی مجلس ارسال شد. به عبارت دیگر روال قانونی خود را از طریق کمیسیون طی کرده است.

در ادامه علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با استناد به اظهارات کاتب گفت: بر اساس این اظهارات، اولین شبهه شما مبنی بر اینکه روال قانونی برای ارائه گزارش به صحن طی نشده است، درست نیست. اگر کمیسیون چیزی را تصویب نکند، در دستور کار مجلس قرار نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: بر اساس روال قانونی، این گزارش به صحن ارائه شده است. مرجع رسمی این مباحث، دیوان محاسبات است و اگر آقایان مخالف نظر دیوان محاسبات هستند، به دیوان مراجعه کرده و ادله خود را مطرح کنند.

کد N646147

وبگردی