آفتاب
پروفسور استوارت سیم در گفتگو با مهر:

نژادپرستی درآمریکا نهادینه است/ لزوم تغییردر سیستم آموزشی ایالات متحده

نژادپرستی درآمریکا نهادینه است/ لزوم تغییردر سیستم آموزشی ایالات متحده

استاد دانشگاه نورث آمبریا انگلستان با اشاره به نهادینه شدن نژادپرستی در آمریکا غلبه بر این مشکل را نیازمند ایجاد تغییرات گسترده در سیستم آموزشی و تغییر ذهنیت مردم ایالات متحده علیه سیاه پوستان دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، با وجود اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی در آمریکاف تبعیض علیه سیاه پوستان در این کشور همچنان ادامه دارد بطوریکه روز چهارشنبه هفته گذشته یک نوجوان سیاه پوست دیگر در منطقه سنت لوئیز شهر فرگوسن ایالت میسوری بدست پلیس کشته شد. 

تبرئه عاملان قتل شهروندان سیاه پوست در دادگاه های آمریکا موجب شده تا خاطرات قرن های 18 و 19 میلادی در آمریکا باردیگر زنده شده و موضوع برده داری و تبعیض نژادی در این کشور بار دیگر بر سر زبان ها بیافتد در همین رابطه با پروفسور استوارت سیم استاد دانشگاه نورث آمبریا انگلستان به گفتگو نشستیم تا وضعیت نژادپرستی در امریکا بهتر تشریح شود. متن مصاحبه با این استاد انگلیسی به شرح زیر است: 

* شاهد نژادپرستی شدید علیه سیاه پوستان در آمریکا هستیم، شما دلیل این وقایع را چطور ارزیابی می کنید؟ 

نژاد پرستی علیه سیاه پوستان در آمریکا به سالها قبل یعنی زمان برده داری در این کشور در قرن های 18 و 19 بر می گردد و اگر چه امروز نژادپرستی در ظاهر در آمریکا ممنوع است اما در حقیقت به عنوان یک اصل مهم در زندگی آمریکائی ها مطرح است و به همین دلیل است که شاهد بروز مشکلاتی در فرگوسن میسوری و نیویورک هستیم. در ایالت های جنوبی جائی که برده داری تا زمان وقوع جنگ های داخلی رونق داشت هنوز این موضوع که سیاه پوستان دارای حقوق برابر با دیگران هستند به طور کامل به رسمیت شناخته نشده و نژاد پرستی هنوز جریان دارد البته این جریان به صورت غیر رسمی در آمریکا وجود دارد. 

ساه پوستان( بویژه سیاهان افریقایی- امریکایی) در ساختار سلسه مراتبی و یا هرم جامعه آمریکا در پائین ترین رده جای می گیرند، غلبه بر چنین تاریخ فرهنگی مشکل است. بصورت کلی امریکایی-افریقایی تبارها در مقایسه با سایر هموطنان خود از سطح آموزشی و تحصیلی پائین تری برخوردار هستند و فرصت های شغلی پائین تری نیز به آنها اختصاص داده می شود. وجود چنینی شرایطی باعث شده تا از لحاظ فرهنگی امیدواری کمی در میان سیاه پوستان وجود داشته باشد و آنها در برابر هر تغییری از خود مقاومت نشان دهند. 

* چرا تبعیض علیه سیاه پوستان در امریکا ادامه دارد؟ 

آمریکا تاریخی طولانی در پش داوری علیه سیاه پوستان دارد اما این سابقه طولانی موجب نشده که تبعیض و پیش داری علیه سیاه پوستان از بین برود. از این رو شاهد هستیم که در زندگی روزمره نیز این پیش داوری ها البته بصورت غیر رسمی علیه سیاه پوستان رخ می دهد. این امر در برخی مناطق نهادینه شده و بدون اینکه درباره آن فکری بشود انجام می پذیرد و البته بسیار مشکل است که این روند را از بین برد. 

* در دموکراسی ادعا می شود که همه انسان ها داری حق مساوی هستند اما شاهد آن هستیم که در آمریکا سیاه پوستان از حق مساوی با دیگران برخوردار نیستند، دلیل این وضعیت چیست و آمریکا چگونه می تواند بر این مشکل غلبه کند؟

اساسا این موضوع (برابری در دموکراسی) وجود دارد و در قانون آمریکا نیز این برابری درج شده است. اما با این وجود موجب نشده که پیش داوری عیله سیاه پوستان در جامعه امریکا از بین برود و در زندگی روزمره شاهد تکرار این موضع (نژادپرستی علیه سیاهان) هستیم. آمریکا نیازمند آن است که ذهنیت خود را به کلی در مورد سیاه پوستان (امریکایی-افریقی ها) تغییر دهد اما غلبه بر این مشکل آسان نیست. پایان دادن به تبعیض نژادی باید به عنوان یک اصلی اساسی در سیستم آموزشی آمریکا وارد شود البته باید انگیزه و تمایل برای انجام چنین تغییری نیز ایجاد شود. متاسفانه یکی از جنبه های منفی اغلب جوامع این است که مردم از لحاظ روانشناسی نیاز به برتری داشتن بر دیگر افراد دارند و این فرایندی است که در یک سیستم آموزشی سیستماتیک می توان به آن پرداخت و غلبه بر آن را آموزش داد. قانون به تنهایی نمی تواند موجب توقف نژادپرستی شود از همین رو باید از طریق آموزش نیز با آن به مقابله پرداخت.

...........

مصاحبه از عبدالحمید بیاتی

کد N645652

وبگردی