آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

شیبانی: تغییر موضع غرب ناشی از مقاومت مردم سوریه است

شیبانی: تغییر موضع غرب ناشی از مقاومت مردم سوریه است

سفیر ایران در سوریه با تاکید بر این که موضوع ساقط کردن دولت بشاراسد در سوریه امری غیرممکن از سوی کشورهای غربی است، با اشاره به تغییر مواضع این کشورها تصریح کرد: این تغییر موضع را نباید بر اساس قناعت دانست بلکه مقاومت مردم سوریه و واقعیت‌های جاری در صحنه میدانی است که آن‌ها را به این موضع کشانده است.

محمدرضا رئوف شیبانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره سیاست اصولی کشورمان در قبال بحران سوریه از ابتدای آن تاکنون گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی از ابتدا بر اساس اصل مخالفت با هرگونه دخالت خارجی و هم‌چنین مخالفت با هر گونه راه حل نظامی برای بحران سوریه است و معتقد است که در پیش گرفتن راه‌حل نظامی پذیرفته شده نیست و به طبع این نگاه ایران بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه و انجام گفت‌گوهای جامع الاطراف سوری- سوری تاکید دارد.

او ادامه داد: هم‌چنین ایران عوامل و علل بحران سوریه را از دو زاویه نگاه می‌کند یکی این که در این کشور مطالبات و خواسته‌های واقعی مردم سوریه وجود دارد که باید دولت و موسسات دولتی سوریه به آن احترام بگذارند و در جهت تحقق آن حرکت کنند. ایران نیز از جایگاه و نفوذ خود نزد مقامات سوریه برای تحقق حداکثری این مطالبات استفاده می‌کند مطالباتی که فقط منحصر به سوریه نیست بلکه بسیاری از کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی نیازمند رسیدگی به این خواسته‌های مردمی هستند.

شیبانی در بررسی زاویه دوم نگاه ایران گفت: با توجه به این که سوریه عضو اصلی محور مقاومت است، غرب، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی و منطقه‌یی با هدف تضعیف محور مقاومت علیه سوریه توطئه کرده و بر موج خواسته‌های مردمی سوار شدند و مسیر تحولات را منحرف کرده و آن را به سمت تامین منافع خاص خود حرکت دادند.

وی افزود: محور دیگری که تهران مدنظر دارد، مخالفت با محاصره اقتصادی مردم سوریه از سوی غرب و کشورهای عربی علیه این کشور و متعاقب آن ارائه همه نوع کمک و حمایت از مردم سوریه به عنوان اصل پذیرفته شده در سیاست خارجی ایران قرار گرفت و مطرح بود که با این کمک‌ها بتوانیم به مردم سوریه برای خروج از بحران و کاهش فشارهای اقتصادی و معیشتی ناشی از تحریم کمک کنیم. محور بعدی ‌تاکید بر ضرورت تمرکز بر مبارزه با تروریسم و افراط گرایی به عنوان خطری مشترک علیه امنیت منطقه و جهان است.

این دیپلمات ایرانی هم‌چنین ضرورت توقف حمایت کشورهای حامی تروریسم که تحت عنوان کمک به معارضه علیه سوریه صورت می‌گیرد، را از دیگر محورها عنوان و تاکید کرد: ایران امکانات خود را برای تحقق اصول موردنظرش به کار گرفته است به ویژه در خصوص ضرورت در پیش گرفتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه و مبارزه با تروریسم که ایران خود پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه شناخته شده است چون خود از قربانیان تروریسم در منطقه است.

سفیر کشورمان در دمشق درباره پشیمانی اروپایی‌ها از گزینه کنار زدن بشار اسد و تمایل آن‌ها به کمک گرفتن از ایران برای حل بحران‌های منطقه گفت: متاسفانه اروپا و غرب به دلیل اشتباهات مکرر در تحلیل تحولات و داشتن محاسبات غلط در رویکردشان نسبت به بحران سوریه، باعث تعمیق بحران در این کشور، ویرانی زیرساخت‌ها، شکل‌گیری و گسترش تروریسم و افراط گرایی در این کشور شده و زیان‌های کلانی را به مردم و کشورهای منطقه وارد کردند وعلاوه بر آن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه حساس خاورمیانه دامن زدند. حال بعد از چهار سال حمایت از گروه‌های تروریستی و تکرار اشتباهات که به تضعیف دولت و ارتش سوریه انجامید، نتوانستند موضوع کنار زدن اسد را محقق کنند. بدون تردید کلیه کشورها و گروهای تروریستی مورد حمایت آن‌ها به این واقعیت رسیده‌اند که موضوع ساقط کردن دولت بشار اسد در سوریه امری غیرممکن است لذا تغییر موضع این کشورها را نباید بر اساس قناعت آن‌ها دانست بلکه مقاومت مردم سوریه و واقعیت‌های جاری در صحنه میدانی است که آن‌ها را به این موضع کشانده است. البته نیازغرب و اروپا را، که نسبت به خطر گسترش تروریسم به اروپا در نگرانی به سر می‌برند، نباید در چرخش این موضع‌گیری نادیده گرفت.

او ادامه داد: در این میان واقعیت‌های جاری در تحولات سیاسی و میدانی در سوریه و منطقه واقعیت دیگری را برای اروپایی‌ها روشن کرد و آن صحت موضع جمهوری اسلامی ایران و دقت نظر و سلامت رفتار ایران در قبال تحولات منطقه است بنابراین می‌توان گفت که ایران بر اساس تبعیت از اصول راهبردی خود که بر گرفته از نگاه عمیق مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران است، و اتخاذ سیاست‌های مسوولانه در قبال بحرا‌ن‌های منطقه‌یی توانسته علاوه بر ارتقای جایگاه سیاسی و ژئوپلتیک خود در منطقه و جهان، خود را به عنوان یک واقعیت غیرقابل انکار برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌یی مطرح کند و علاوه بر آن خود را به عنوان حامی وفادار برای کشورهایی مطرح کند که به دنبال اتخاذ سیاست‌های مستقل در منطقه هستند.

شیبانی تاکید کرد: پذیرش ایران از سوی اروپا در واقع اعتراف اروپا به جایگاه و موقعیت ویژه و قابل محاسبه ایران در ثبات و امنیت منطقه و حل بحرانی‌های منطقه‌یی و بین‌المللی است.

سفیر کشورمان در دمشق در پاسخ به این سوال که آیا مردم سوریه حق دارند خسارت‌های وارده به آن‌ها در طول سه سال اخیر را از اروپایی‌ها مطالبه کنند؟ گفت: مردم و دولت سوریه حق دارند از کشورهایی که زیر چتر حمایت از معارضه باعث ویرانی و کشتار گسترده مردم سوریه شدند، مطالبات‌شان را درخواست کنند. بی‌تردید آن چه از ویرانی زیرساخت‌ها و خسارت‌های مالی و جانی شاهدیم نتیجه دخالت‌های غیر مسوولانه بسیاری از کشورهای غربی، عربی و منطقه‌یی است. در واقع صحنه تحولات سوریه را بایستی به تعبیری، جنگ این کشورها در میدان سوریه دانست که خسارت‌ها و هزینه‌های آن از جیب مردم سوریه پرداخت شده است. بنابراین برای مردم و دولت سوریه این حق وجود دارد که علیه کلیه کشورهایی که از تروریست‌ها در خاک سوریه حمایت کردند و مسبب تحمیل این جنگ ویرانگر به مردم سوریه شدند، ادعای شکایت و خسارت کنند.

انتهای پیام

کد N645566

وبگردی