آفتاب

محمدرضا باهنر: بودجه سال 94 سبک بسته شده است

محمدرضا باهنر: بودجه سال 94 سبک بسته شده است

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: لایحه بودجه سال 94 سبک بسته شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا باهنر در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: معمولا در قانون بودجه درآمدها و هزینه‌های جدید وضع می‌شد و کار را سخت و طولانی می‌کرد. با صحبتی که با دولت داشتیم موافقت شد که قوانین دست و پا گیر حذف شوند و دولت لایحه بودجه را به موقع به مجلس داد و پس از بررسی نهایتا به تصویب رسید و الان در شورای نگهبان است و درواقع لایحه بودجه 94 عملا سبک شد. در این جهت وضع بررسی بودجه سبک‌تر و سریع‌تر صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: معمولا مقداری حواشی به لایحه بودجه وصل می‌شد به نام تبصره‌ها و بندها که فراتر از مشخصات قانون بودجه عملکرد داشت. مقداری هم از نظر شفاف بودن وضعیت بودجه خلل ایجاد می‌کرد و وقت مجلس و کمیسیون‌ها بیشتر برای تصویب این احکام قانونی تلف می‌شد. لایحه بودجه باید جمع‌بندی درآمدها بر مبنای قوانین کشور و ترتیب هزینه‌ها بر مبنای وظایف دستگاه‌ها باشد. و در قانون بودجه خیلی مرسوم نیست که به دنبال درآمدهای جدید باشیم. خوشبختانه این مشکلات در بودجه امسال با تعاملی که صورت گرفت حل و بودجه سبک بسته شد.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به کاهش غیرعادی و غیرطبیعی قیمت نفت اشاره کرد و یادآور شد: طی 7-8 ماه گذشته قیمت نفت به 50 درصد قیمت قبل رسیده است. ریشه‌های این پدیده را می‌توان در دو عامل اهداف اقتصادی و اهداف سیاسی عربستان و آمریکا دنبال کرد.

در بحث اقتصادی عربستانی‌ها این استدلال را می‌کنند که وقتی قیمت نفت بالا رفت آمریکا و کانادا به سراغ تولید نفت گران قیمت رفتند و عملا آمریکا 4-5 میلیون بشکه نفت را با هزینه 50 دلار تولید کرد. پس اگر قیمت بالا باشد آن نفتی که آن‌ها تولید کرده‌اند جایگزین خواهد شد ولی اگر قیمت نفت پایین بیاید نفت تولیدی آن‌ها به حاشیه خواهد رفت. البته این استدلال پاسخ دارد و چندان قانع کننده نیست.

باهنر همچنین گفت: هدف دیگر سیاسی بود، چون اینها محاسبه کردند با کاهش قیمت نفت به علت تحریم‌هایی که علیه ایران و روسیه وضع شده شاید فشار بیشتری وارد شود. البته این مشکلات دیرینه است و ان‌شاالله به زودی به نفع اسلام ناب محمدی حل خواهد شد. اگر بخواهیم بر مبنایی که قبلا کشور اداره می‌شد ادامه دهیم قطعا به مشکل برخواهیم خورد و به همین دلیل باید به اقتصاد مقاومتی نگاه ویژه داشته باشیم.

انتهای پیام

کد N645485

وبگردی