آفتاب
دستیار ویژه رییس‌جمهور درامور اقوام و اقلیت‌های دینی ومذهبی:

الازهر مرکز تئوریزه کردن خشونت نیست

الازهر مرکز تئوریزه کردن خشونت نیست

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: همایش «پیامبر رحمت و مدارا» با هدف ارائه چهره رحمانی و واقعی از اسلام برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی در یک نشست خبری که با هدف تشریح همایش پیامبر رحمت و مدارا برگزار شد اظهار کرد:‌ متاسفانه قرائت های خشن و غیرانسانی از اسلام وجود دارد که نتیجه آن ظهور گروه‌های افراطی و خشونت طلبی است که به نام اسلام در دنیا ناامنی ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این همایش آغاز سلسله فعالیت های علمی برای معرفی چهره‌ اخلاقی و رحمانی از اسلام است. امام خمینی هفته وحدت را ایجاد کرده و اکنون رهبری و جمهوری اسلامی بر استمرار این حرکت تاکید دارد. جمهوری اسلامی منادی وحدت در جهان اسلام است. ما معتقدیم باید وحدت گرایی از حد همایش خارج شده و عملیاتی شود. برای این منظور باید همه پای کار بیایند تا هفته وحدت به همه عرصه‌های مکانی و زمانی سرایت کند.

یونسی در ادامه با بیان اینکه برگزاری جشن میلاد پیامبر درواقع مظهری از مبارزه با خشونت است خاطرنشان کرد: ما مظلوم تر از پیامبر نداریم زیرا جنایاتی در جهان به نام پیامبر انجام می‌شود. ما باید چهره رحمانی و مهربان پیامبر را به جهان معرفی کنیم. به نظر من برگزاری جشن میلاد پیامبر یک سنت حسنه و بدعت خوبی است.

دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ادامه با بیان اینکه بشریت به امنیت و عدالت نیاز دارد گفت: این همایش می‌تواند شروعی برای معرفی اسلام واقعی باشد. مجامع علمی و پژوهشی و مساجد باید کمک کنند تا هفته وحدت به نهضت وحدت تبدیل شود.

یونسی با بیان اینکه برای برگزاری این همایش از شخصیت‌های حوزوی، دانشگاهی و سیاسی دعوت شده است گفت: ما از آیت الله هاشمی رفسنجانی برای حضور در این همایش دعوت کرده‌ایم که وی نیز از برگزاری این همایش استقبال کرده است. آیت الله هاشمی بیان کرده که اگر اختلاف میان مسلمانان وجود نداشت ما شاهد ضعف آن‌ها نبودیم.

یونسی در ادامه با بیان اینکه ما انتظار نداریم با برگزاری این همایش همه اختلاف ها و خشونت‌ها از بین برود گفت: ما دنبال این هستیم که گفتمان ضدخشونت به یک گفتمان جهانی تبدیل شود. در حال حاضر دشمنان این‌گونه تبلیغ می کنند که اسلام طرفدار خشونت است پس ما باید تلاش کنیم تا این اتهام را برطرف کنیم. در واقع خشونت از مراکز علمی برخواسته است. ابوبکر بغدادی فارغ التحصیل دانشگاه است. آن‌ها که خشونت را تئوریزه کردند یا از دانشگاه یا از حوزه علمیه برخواسته‌اند پس باید مراکز علمی هم با آن‌ها مقابله کنند. این همایش هم از دانشگاه تهران شروع می‌شود و علمای شیعه و سنی در آن حضور دارند. البته اختلافات از بین رفتنی نیست و ما هم بنا نداریم اختلافات را حل کنیم زیرا داشتن اختلاف عقیده اشکالی نداشته و حتی لازم است. ما بنا نداریم اهل سنت، شیعه شده یا برعکس. اختلاف شیعه و سنی در محافل علمی اشکالی ندارد هدف ما این است که نزاع نکنیم. ما باید به فکر وحدت باشیم.

وی با بیان اینکه مفتی دانشگاه الازهر یکی از افراد بسیار شجاع است که نظرات وی باید در میان مردم ما منعکس شود خاطرنشان کرد: این گونه نیست که دانشگاه الازهر مصر مرکز تئوریزه کردن خشونت باشد. شیخ شلتوت منادی وحدت در جهان اسلام بود و با آیت الله بروجردی در ایران مکاتباتی داشت البته کسانی که در الازهر مطالبی نوشتند فکر نمی کردند مطالب آن‌ها موجب ایجاد اختلاف شود. در واقع از نظرات آن‌ها سواستفاده شد.

به گفته وی به زودی همایش بین المللی مشابهی با حضور بیش از 50 دانشمند از سراسر جهان برگزار خواهد شد.

یونسی خاطرنشان کرد: در همایش پیامبر رحمت و مدارا از علمای اهل سنت کشور نیز دعوت شده و آن‌ها نیز در این همایش سخنرانی خواهند کرد.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی درباره دراویش در ایران گفت: برخورد با دروایش در گذشته به مصلحت نبود و بعدها هم تکرار نشد. این برخورد اقدامی خودسرانه بود که جمهوری اسلامی با آن موافق نیست. ملت ما باید در کنار هم زندگی کند و قانون هم حاکم باشد. هیچ کس حق ندارد به حقوق دیگران تعدی کرده و اراده خود را بر قانون حاکم کند.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست خبری سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه این همایش با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم و دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: اکنون ضرورت دارد تا تصویری واقعی و علمی از پیامبر اسلام به جهانیان معرفی شود زیرا این تصویر از پیامبر جلوه گر مدارا و مهربانی این پیامبر است و دین اسلام سمبل رحمت است اما امروز تصویری جزم‌اندیش، محدود و مغایر با زندگی مدرن از اسلام معرفی شده که باید با معرفی اسلام ناب محمدی با آن مقابله کنیم. اکنون لازم است به شکل جهادی در عرصه علمی و فرهنگی فعالیت کنیم تا چهره واقعی اسلام معرفی شود.

وی در ادامه افزود: همه صاحب نظران پذیرفته‌اند که جامعه باید به همزیستی مسالمت آمیز برسد. این همزیستی از طریق فهم متقابل شکل می ‌گیرد و گفت‌وگو لازمه رسیدن به این فهم است. اگر گفت‌وگو ایجاد شود خشونت به حداقل می‌رسد. ما در این همایش به دنبال این هستیم که تفاهم و همزیستی را بر محوریت دین ایجاد کنیم.

هاشمی با بیان اینکه وحدت میان اقشار مختلف جامعه یکی از ماموریت‌های اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است خاطرنشان کرد: ما تفاهم‌نامه‌ای را با حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی امضا کرده‌ایم تا در زمینه ایجاد و همزیستی مسالمت‌آمیز در جامعه فعالیت داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن اکبری دبیر علمی این همایش نیز در بخش پایانی گفت: در این همایش از 30 صاحب نظر در حوزه جهان اسلام از ایران و خارج از کشور دعوت شده و تمرکز این مقالات هم بر زندگی پیامبر، تعامل ایشان با دیگراندیشان، جنگ های پیامبر و پیام پیامبر اسلام در عصر حاضر است. 4 مقاله در این همایش ارائه شده و 4 سخنران شاخص هم سخنرانی خواهند کرد. سایر مقالات به صورت مجموعه مقالات با همکاری وزارت علوم به چاپ می‌رسد.

اکبری در پایان افزود: این همایش روز یازدهم دی‌ماه در دانشگاه تهران به مدت یک روز برگزار می‌شود.

انتهای پیام

کد N645463

وبگردی