آفتاب
بهمنش خبرداد:

۲۹۰۰ قلاده سگ درکهگیلویه وبویراحمد علیه بیماری هاری واکسینه شدند

۲۹۰۰ قلاده سگ درکهگیلویه وبویراحمد علیه بیماری هاری واکسینه شدند

یاسوج – مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از واکسیناسیون دو هزار و ۹۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله بهمنش ظهر شنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه ۱۲درصد جمعیت استان را عشایر و ۴۸درصد آن را روستانشینان تشکیل می دهد، واکسیناسیون این سگهای صاحبدار برای مبارزه با بیماری هاری انجام شده است.

وی بیان کرد: به منظور کنترل و مبارزه  با این بیماری همه ساله با توجه به دستورالعمل اجرایی مبارزه با بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور سگ های صاحبدار مورد واکسیناسیون و قلاده گذاری قرار می گیرند.

بهمنش اظهار داشت: واکسیناسیون و قلاده گذاری این حیوانات با همکاری بخش خصوصی انجام می گیرد و تا پایان سال ادامه دارد.

وی بیماری هاری را یک بیماری عفونی حاد و کشنده ویروسی دانست و افزود: این بیماری به دو شکل بالینی خشمگین و ساکت بروز پیدا می کند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: بیماری هاری مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده که حیوانات درگیر، انسان و سایر پستانداران را از طریق گزش مبتلا می کنند.

بهمنش ضمن درخواست از گله‌داران و دامداران برای همکاری لازم با اکیپ های واکسیناسیون، اظهار داشت: اولین کسانی که در معرض خطر و ابتلا به این بیماری هستند، خود صاحبان این حیوانات می باشند.

وی همچنین از واکسیناسیون دام های منطقه و عدم مشاهده موارد حاد بیماری ها در جمعیت دام های سبک و سنگین استان خبر داد

وی عنون کرد: تلفات جزئی دامی در برخی مناطق روستائی و عشایری استان به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی و اصول مدیریتی توسط دامداران است.

 

کد N645144

وبگردی