آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

6 روز دیدار و مذاکره لاریجانی در 3 کشور برای همگرایی فکری در منطقه

6 روز دیدار و مذاکره لاریجانی در 3 کشور برای همگرایی فکری در منطقه

رئیس مجلس شورای اسلامی همگرایی فکری در مسائل مهم منطقه بین مقامات سوریه, عراق و لبنان را دستاورد سفر 6 روزه خود به سه کشور منطقه دانست.

خبرگزاری مهر- گروه سیاسی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه 30 آذر به منظور انجام سفر دوره ای به سه کشور منطقه ای، سوریه، لبنان و عراق، تهران را به مقصد دمشق ترک کرد.

در نخستین روز این سفر 6 روزه لاریجانی در بدو ورود به سوریه مورد استقبال محمد جهاد اللحام رییس مجلس ملی این کشور قرار گرفت و پس از دیدار و گفتگو با وی ضمن حضور در دفتر ریاست جمهوری این کشور با بشار اسد دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار اقدامات دولت سوریه برای حفظ کشور و تمامیت ارضی آن و مقابله با تروریست را ستودنی دانست و خاطرنشان کرد: بشار اسد رهبری شجاع و مصمم بوده و ایران برای همکاری همه جانبه با دولت سوریه در راستای استقرار ثبات و امنیت در منطقه آمادگی دارد.

لاریجانی همچنین در دیدار با نخست وزیر سوریه در ساختمان نخست وزیری این کشور بر اسراییلی بودن ماهیت پروژه بحران در سوریه و عراق تاکید کرد و گفت: سئله تروریسم در سوریه وعراق یک مسئله منطقه ای است و به طور حتم کشورهای حامی گروه های تروریستی یک اشتباه بزرگ مرتکب شده اند.

رئیس مجلس در این سفر همچنین در دیدار با ولیدمعلم وزیر امور خارجه سوریه دیدار کرد و در این دیدار آینده و مسیر سوریه را روشن ارزیابی کرد و گفت: مقاوت باید محور مردم سوریه باشد.

وی در پایان این سفر یک روزه به سوریه با نمایندگان گروه‌های فلسطینی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

سفر به لبنان و حضو در دانشگاه بیروت

علی لاریجانی سپس دمشق را به مقصد بیروت ترک کرد و در آغاز این سفر با حضور در سفارت ایران در بیروت با رمضان عبدالله دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین دیدار و درباره برخی مسائل منطقه ای به گفت وگو پرداختند.

پس از آن حضور در دانشگاه بیروت و سخنرانی در جمع دانشجویان دانشکده حقوق این دانشگاه از مهم ترین برنامه های لاریجانی در سفر به لبنان بود.

وی در دانشگاه بیروت گفت: قطعا ما از هر اتکایی برای وحدت لبنان استقبال می کنیم و گفتگوهای اخیر در لبنان میان حزب الله و جنبش المستقبل را خوب می دانیم.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: تحقق اصلاحات سیاسی و اجتماعی با توپ و تانک و هواپیما میسر نیست و هرجا که آمریکا حاضر شده و آنجا را اشغال کرده شاهد رویش جریان های تروریستی بوده و این را در افغانستان و عراق دیده ایم.

رئیس مجلس در دیدار با تمام سلام نخست وزیر لبنان با بیان اینکه فراهم شدن زمینه گفت‌وگوی سیاسی در لبنان برای انتخاب رئیس جمهور یک گام مثبت است، گفت: ایران از این دست از اقدامات حمایت می‌کند و این گفت و‌گو‌ها موجب آرامش در لبنان می‌شود.

وی همچنین در این سفر با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان دیدار و پیرامون روابط کشورهای منطقه، کاهش قیمت نفت و راه حل بحران سوریه که از گذر مذاکرات عبور می کند، گفتگو کرد.

لاریجانی در جریان حضور در لبنان در نشست خبری اصحاب رسانه لبنانی نیز حاضر شد و در آن ضمن تاکید بر حمایت ایران از گروه های مقاومت در فلسطین، آمادگی ایران برای کمک به ارتش لبنان را اعلام کرد.

رئیس مجلس در سفر به لبنان نیز با گروه های فلسطینی حاضر در این کشور دیدار و در ضمن آن تاکید کرد: تنها رژیم صهیونیستی از اختلافات فلسطینیان سود می‌برد.

وی در دیدار با وزیر دفاع لبنان نیز با بیان اینکه ارتش لبنان ظرفیت خوبی برای مقابله با تروریست‌ها دارد، گفت: با این اقدام هم روحیه ارتش و هم جایگاه ایران د‌ر میان مردم تقویت می‌شود.

لاریجانی همچنین در جریان سفر به لبنان با سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نیز دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی پس از این دیدار با حضور در نشست خبری ضمن درخصوص نتایج بحث و تبادل‌نظر با عمار حکیم گفت: جمهوری اسلامی همیشه در کنار ملت و مردم عراق بوده و امروز هم از ظرفیت خودبرای خاموش کردن بحران تروریستی عراق استفاده کرده و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

لاریجانی در کربلا: پیشنهاد راه اندازی قطار برقی بین کربلا و نجف

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از زیارت حرمین کاظمین این شهر را به مقصد کربلا ترک کرد.

لاریجانی پس از زیارت مرقد مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل در دیدار با استاندار کربلا پیشنهاد راه‌اندازی قطار برقی بین کربلا و نجف را مطرح کرد. همچنین دیدار با سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعه در شهر کربلا از دیگر برنامه های وی در سفر به کربلا بود.

سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به اقلیم کردستان عراق

لاریجانی در آخرین روز سفر 6 روزه خود به شهر سلیمانیه اقلیم کردستان عراق رفت و در آنجا با جلال طالبانی رئیس جمهور سابق این کشور و نیز برهم احمد صالح نخست‌وزیر سابق این اقلیم دیدار کرد.

وی همچنین در جریان سفر به اقلیم کردستان عراق پس از ترک سلیمانیه عازم اربیل شد و در آنجا با مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

لاریجانی در دیدار با مسعود بارزانی گفت: قطعا مبارزه با تروریسم در منطقه باید عمیق‌تر شود و هر گروه نقش خود را ایفا کند. همچنین با توجه به عملکرد گروه‌های تروریستی این موضوع مشهود است که این گروه‌ها تنها در کشور سوریه و عراق نمی‌مانند، از این‌رو باید تمام کشورها در مبارزه با داعش و گروه‌های تروریستی تلاش کنند.

رئیس مجلس همچنین با یوسف محمدصادق، رئیس پارلمان این اقلیم دیدار کرد و در جریان آن با بیان اینکه حوادث تروریستی اخیر مشکلاتی را در منطقه ایجاد کرده است، گفت: یکی از مشکلات ایجاد شده، ترس سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در این مناطق است.

وی همچنین از رئیس و اعضای پارلمان اقلیم کردستان عراق برای سفر به تهران دعوت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان سفر 6 روزه به سه کشور منطقه، اربیل را به مقصد تهران ترک کرد.

وی پس از ورود به فرودگاه مهرآباد در تشریح دستاوردهای این سفر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با مقامات عالیرتبه کشورهای سوریه، لبنان و عراق دیدار کردیم، گفت: در گفت‌وگوهایی که با آنان انجام دادیم یک همگرایی از نظر فکری در مسائل مهم منطقه مشهود بود.

کد N644521

وبگردی