آفتاب

کارتر: تحریم‌ اقتصادی بیهوده و غیرسازنده است

کارتر: تحریم‌ اقتصادی بیهوده و غیرسازنده است

جیمی کارتر معتقد است تحمیل تحریم‌های اقتصادی بر حکومت‌ها ناخوشایند و در اغلب موارد بیهوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جیمی کارتر رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در مقاله‌ای برای روزنامه واشنگتن پست نوشت: در جریان سفرم به کشورهای هدف، دیدم که این استراتژی تا چه حد می‌تواند با مردم ظالمانه رفتار کند؛ مردمی که هیچ چیز از اختلافات بین‌المللی نمی‌دانند و رنج می‌کشند.

در ادامه این نوشتار آمده است: در شرایطی که ما می‌اندیشیم چگونه علیه کره‌شمالی واکنش نشان دهیم، چرا که باور داریم در پشت حمله هکری به سونی پیکچرز است، بهترین پیشنهاد این است که تحریم‌ها را تشدید کنیم.

تحمیل تحریم‌های اقتصادی بر حکومت‌های ناخوشایند در اغلب موارد بیهوده است و می‌تواند غیر سازنده نیز باشد. در کوبا، جایی که رسانه‌ها تحت کنترل دولت است، بسیاری از مردم معتقدند که گرفتاری اقتصادیشان به دلیل اقدمات آمریکاست و رهبران کمونیست‌شان در حال حمایت از مردم هستند اما در واقع آنها دارند قدرت خودشان را تقویت می‌کنند. من به خانه برادران کاسترو و برخی دیگر از مقام‌های ارشد این رژیم در کوبا رفته‌ام و کاملا مشخص است که زندگی آنها از تحریم‌ها آسیبی ندیده است. اما بسیاری از خانواده‌های کوبایی از درآمد مناسب، غذای خوب، تلفن همراه، دسترسی به اینترنت و آزادی‌های اولیه برخوردار نیستند، با این وجود به آموزش و خدمات درمانی مناسب دسترسی دارند. آنها همچنین در فضای منطقه‌ استوایی زندگی می‌کنند که خاک حاصلخیزی دارد و برخی از خانواده‌های متمول درختهایی دارند که موز و سایر میوه‌ها به بار می‌آورد. علاوه بر این، مردم کوبا سالیانه حدود دو میلیارد دلار پول از دوستان و بستگان خود در ایالات متحده دریافت می‌کنند.

شرایط در کره‌شمالی ناگوارتر است چرا که هیچ یک از این مزایا وجود ندارد. تحریم‌های آمریکا 64 سال پیش در آغاز جنگ کره اعمال شد و با جدیت اجرا شد تا اقتصاد کره‌شمالی محدود شده و آسیب ببیند. من در جریان سفرم به پیونگ‌یانگ مذاکراتی طولانی با مقام‌های دولتی و رهبران زن قدرتمند داشتم چرا که آنها کنترل مردمی که گرسنه بودند را در اختیار داشتند. برنامه جهانی غذای سازمان ملل تخمین می‌زند که روزانه حدود 600 گرم غلات برای "جیره زنده ماندن" نیاز است و توزیع این نوع مواد غذایی در کره‌شمالی برخی روزها به 128 گرم می‌رسد. در سال 1998 کارمندان کنگره آمریکا که به این کشور سفر کرده ‌بودند گزارش دادند که سالانه 300 تا 800 هزار تن از گرسنگی در کره‌شمالی جان می‌دهند.

ادامه دارد....

کد N644417

وبگردی