آفتاب
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی خبر داد

امضای تفاهم‌نامه چند دانشگاه برای مبارزه با تکفیری‌ها

امضای تفاهم‌نامه چند دانشگاه برای مبارزه با تکفیری‌ها

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از برگزاری نشست مشترک بین چند دانشگاه داخلی اسلامی و دانشگاه الزیتونه تونس برای مشخص کردن محورها جهت مبارزه با تروریسم و تکفیری‌ها در جهان اسلام خبر داد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از برگزاری نشست مشترک بین چند دانشگاه داخلی اسلامی و دانشگاه الزیتونه تونس برای مشخص کردن محورها جهت مبارزه با تروریسم و تکفیری‌ها در جهان اسلام خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نخستین نشست هم اندیشی دانشگاه‌های مهم جهان اسلام که با حضور رئیس دانشگاه الزیتونه تونس برگزار شد، گفت: دانشگاه الزیتونه تونس از جایگاه مهمی در جهان اسلام برخوردار است و هم خود دانشگاه و هم اساتید آن مشی اعتدالی دارند.

وی با بیان این‌که «مشکل امروز جهان اسلام گروه‌های تندروست» گفت: اصلی‌ترین مشکل در جهان اسلام این است که گروه‌های تندرو جلودار شده‌اند و چون صدای اعتدال، تفاهم و هم‌شناسی مذهبی در جوامع اسلامی بلند نیست گروه‌های تکفیری و تندروها مایه تاسف مسلمانان شده‌اند.

وی ادامه داد: مشکل امروز جهان اسلام این است که از فقر نظریه‌های اسلامی که روابط جوامع اسلامی را به یکدیگر نزدیک می‌کند رنج می‌برد. اگر بتوانیم از نگاه‌های به شدت سلب شده جدا شویم و به یک نظریه کلی در روابط اسلامی برسیم و آن را در نظام آموزشی و در دانشگاه‌ها آموزش دهیم موفق خواهیم شد. در جهان اسلام حرکت فرهنگی مبنایی پایه گذاری کنیم آن وقت صدای معتدل از جهان اسلام بلند می‌شود.

مبلغی در عین حال از برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور رئیس دانشگاه الترکیه تونس و دانشگاه‌های مذهبی داخلی سخن گفت و افزود: در این نشست‌ها محورها مورد بحث قرار می‌گیرد و نتیجه این نشست‌ها در قالب تفاهم‌نامه جامع به امضای همه دانشگاه‌های حاضر خواهد رسید و این تفاهم مبنایی برای دنبال کردن مباحث علمی در حوزه تعیین می‌شود.

وی در عین حال افزود: تا زمانی که این اصول مشخص نشود بحث و صحبت به صورت سنتی در جهان اسلام راه به جایی نمی‌برد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی علت برگزاری چنین نشست‌هایی بین دانشگاه‌های مهم جهان اسلام را تعیین محورهایی برای مبارزه با گروه‌های تکفیری در جهان اسلام یاد کرد و افزود: این برای اولین بار است که خارج از کلیشه‌ها بین چند دانشگاه تفاهم نامه امضا می‌شود. دانشگاه‌های امضاء کننده این تفاهم نامه در عمل متعهد می‌شوند اقدام مشترکی را در دو مرحله انجام دهند. در مرحله اول عملیات تحقیقاتی مشترک نسبت به چند موضوع ساده که راه درمان مشکلات فکری جامعه است و در مرحله دوم گنجاندن نتایج تحقیقات در نظام آموزش عالی را در قالب کتب درسی و یا به عنوان موضوعات پایان نامه‌ای دانشجویان.

مبلغی با تاکید بر این‌که «نیازمند گسترش گفت‌وگو در جهان اسلام هستیم» گفت: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری امروز نیازمند دیپلماسی وحدت هستیم. دیپلماسی وحدت به معنای گفت‌وگو کردن است که مبتنی است بر خاستگاه‌های فکری و تا وقتی این خاستگاهه‌ا ایجاد نشود نمی‌شود در جهان اسلام گفت‌وگو یا دیپلماسی علمی وحدت بخش داشت.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی دانشگاه متبوعش را دراین حوزه مبتکر دانست و افزود: ابتکار دعوت از مسئولان دانشگاه‌های جهان اسلام را با هدف فراهم کردن بسترهای فکری و مشترکات امت اسلامی و جلوگیری از ترویج خشونت گرایی دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N644169

وبگردی