آفتاب

سودان از تصمیم خود برای اخراج کارمندان سازمان ملل دفاع کرد

سودان از تصمیم خود برای اخراج کارمندان سازمان ملل دفاع کرد

وزارت خارجه سودان اعلام کرد که به این دلیل کارمندان سازمان ملل را اخراج کرده است که آنها به مردم و دولت سودان اهانت کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه روسیا الیوم، در واکنش به انتقاد بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از تصمیم خارطوم مبنی بر اخراج علی الزعتری، هماهنگ‌کننده امور توسعه و انسانی سازمان ملل در خارطوم و یوند اله، مدیر برنامه‌ توسعه سازمان ملل در خارطوم و درخواست برای بازگردان این دو تن، وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت سودان به این دلیل تصمیم به اخراج علی الزعتری گرفت که وی در اظهاراتی مطبوعاتی در مصاحبه با یکی از روزنامه‌های نروژی به ملت سودان و مسوولان سیاسی این کشور اهانت کرد که این اقدام با ماموریت او به عنوان یک کارمند بین‌المللی عالی‌رتبه سازمان ملل در سودان همخوانی ندارد.

علی الزعتری در مصاحبه با یک روزنامه نروژی گفته بود: سودانی‌ها در فقر و بحران اقتصادی و سیاسی به سر می‌برند و به کمک‌های انسانی که بر آنها ارائه می‌شود، تکیه کرده‌اند. ما مجبور هستیم با عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان که از سوی دادگاه کیفری به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در اقلیم دارفور در غرب سودان تحت پیگرد است، برخورد کنیم.

اما الزعتری اعلام کرد که با روزنامه بیستانسا کتویلت مصاحبه کرده است اما اظهارات نسبت داده شده به وی را تکذیب کرد.

وزارت خارجه سودان اعلام کرد: فرصت کافی برای ارائه فایل صوتی این گفت‌وگوی مطبوعاتی که وی با این روزنامه نروژی ترتیب داده بود، داده شد اما الزعتری این کار را نکرد و از لحاظ عرفی و قانونی جایز نیست کارمند بین‌المللی خود را به عنوان داور نسبت به عملکرد رئیس‌جمهوری کشوری به شمار آورد و به مردم اهانت کند.

وزارت خارجه سودان در ادامه تاکید کرد: دولت سودان همچنین مجبور شد تا خانم پوند اله (دارای تابعیت هلندی) را بنا به چند دلیل از جمله اینکه وی با تکبر و خودسری با مسوولان سودانی برخورد کرده بود، اخراج کند.

وی همچنین تصمیماتی را بدون مشورت با خارطوم مبنی بر توقف حمایت مالی و فنی از تعدادی از برنامه‌ها و طرح‌های استراتژیک که دارای بازدهی سیاسی، اقتصادی و توسعه‌ای برای سودان بودند، اتخاذ کرده بود که این اقدام با ماموریت وی همخوانی ندارد.

وزارت خارجه سودان از بان کی مون خواست تا در مورد اینکه تصمیم اخراج این افراد را به سرعت محکوم کرده است، بازنگری کند.

خارطوم در آوریل 2014 نیز از پامیلا دیلارگی، رئیس صندوق اسکان سازمان ملل در سودان خواست تا به دلیل دخالت در امور داخلی سودان این کشور را ترک کند.

انتهای پیام

کد N643934

وبگردی