آفتاب

حمایت قاطع نخست‌وزیر چین از رهبر هنگ‌کنگ

حمایت قاطع نخست‌وزیر چین از رهبر هنگ‌کنگ

نخست‌وزیر چین گفت: دولت مرکزی چین حمایت کامل خود را از رئیس اجرایی هنگ‌کنگ و عملکرد این دولت‌شهر که خود را در مقابل چالش‌ها نترس نشان داده، اعلام می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین امروز (جمعه) گفت: طی یکسال گذشته لیونگ چان - یینگ (رئیس اجرایی هنگ‌کنگ) و دولت منطقه اجرایی ویژه هنگ‌کنگ در مقابل چالش‌ها نترس بودند و در مواجهه با کشمکش‌ها متحد بودند و با استقامت تمام پروژه‌ها را پیش برده‌اند و در کل ثبات هنگ‌کنگ را حفظ کرده و به توسعه‌های جدید رسیده‌اند.

هنگ‌کنگ به عنوان مستعمره سابق بریتانیا سه ماه است که با اعتراضات حامی دموکراسی روبه‌روست؛ اعتراضاتی که از نظر پکن و هنگ‌کنگ غیرقانونی است.

نخست‌وزیر چین در دیدار با رئیس اجرایی هنگ‌کنگ گفت: دولت مرکزی عملکرد شما و کار دولت منطقه اجرایی ویژه هنگ‌کنگ را تایید می‌کند. هنگ‌کنگ مرکز مالی و تجاری بسیار مهمی است و دستاوردهای آن به آسانی بدست نیامده و باید برای آن ارزش قائل شد و مردم این شهر نیز باید به آن توجه کنند. امیدوارم هنگ‌کنگ قدرت خود را بازیابد و فضای تجاری مناسب و سازنده حفظ شود.

هنگ‌کنگ در سال 1997 به چین بازگردانده شد. طبق فرمول "یک کشور، دو سیستم"، این دولت‌شهر تا حدودی خودمختاری از حزب حاکم کمونیست چین گرفت و به آنها وعده داده شد که نهایتا حق انتخاب دریافت خواهند کرد.

پکن اجازه داده است تا انتخابات بعدی در سال 2017 برای تعیین رئیس اجرایی هنگ‌کنگ برگزار شود اما اصرار دارد که در ابتدا صلاحیت تمام نامزدها را بررسی کند.

انتهای پیام

کد N643502

وبگردی