آفتاب
روزنامه نشنال:

ارتقای جایگاه ایران موجب نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود

ارتقای جایگاه ایران موجب نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌شود

روزنامه نشنال در گزارشی با پرداختن به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 نوشت: حصول یک توافق هسته‌ای منجر به برقراری روابط دوستانه میان تهران و واشنگتن نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌روزنامه نشنال چاپ ابوظبی در گزارشی با عنوان «جهان در سال 2014؛ ارتقاء ایران موجب نگرانی کشورهای حاشیه خلیج (فارس)» نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا همزمان که مهلت ضرب الاجل 24 نوامبر برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 پایان می‌یافت با هر یک از وزرای خارجه کشورهای خلیج فارس گفت‌وگو کرد تا هم پیمانان نگران خود را از روند مذاکرات مطلع کند.

اگر چه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نتوانستند حتی یک نقش ناظر در مذاکرات هسته‌ای به دست آورند جان کری در این گفت و گوها تلاش کرد به آن‌ها اطمینان دهد که آمریکا هرگونه امکان دستیابی ایران به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای را مانع خواهد شد بعلاوه اینکه بهبود روابط با تهران از اهداف استراتژیک واشنگتن نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی که شبیه صحبت هایش با مقامات این کشورها بنظر می آمد گفت:‌ موانع زیادند . مسائل پیچیده و فنی هستند و اگر ما خواهان این هستیم که تمام راه های ممکن برای تولید مواد هسته‌ای کافی برای یک بمب در ایران را از بین ببریم تمام جزئیات مهم هستند.

وی ادامه داد: اما این مسئله زمان‌بر است و ما به دنبال هر توافقی نیستیم. ما توافق درست را می‌خواهیم.

روزنامه نشنال در ادامه نوشت: اما آیا کری توانسته است نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس در خصوص مذاکرات هسته‌ای را برطرف کند؟ این طور به نظر می آید که در برخی موارد هنوز اختلافاتی وجود دارد. مقامات این کشورها از جمله ترکی الفیصل وزیر امور خارجه عربستان در ماه اکتبر گفت که کشورش در برنامه هسته‌ای خود هر آنچه که ایران در مذاکرات هسته‌ای بدست آورد را دنبال خواهد کرد.

در واقع اصلی ترین نگرانی پایتخت های حاشیه خلیج فارس این است که توافق هسته‌ای هیچ ارتباطی با استراتژی ایران برای حمایت از نیروهایی که خود آنرا بر هم زننده ثبات می خوانند ندارد. از منظر نشنال این گروه ها عبارتند از مخالفان سیاسی و گروه های شبه نظامی در یمن و بحرین بعلاوه حاکمانی چون بشار اسد رئیس جمهور سوریه.

اما دیگر نگرانی این کشورهای عربی این است که بهبود روابط تهران – واشنگتن موجب تقویت جایگاه و قدرتمند تر شدن ایران در منطقه می‌شود. تمایل و تلاش های اخیر آمریکا برای انتقال منابع و تمرکزش به آسیای شرقی این نگرانی را بوجود آورده است که باراک اوباما می خواهد ایران به قدرت منطقه ای در خاورمیانه تبدیل شود.

اگرچه حضور نظامی واشنگتن و فروش سلاح برای مقابله با نیروهای داعش تا حدودی این نگرانی ها را کاهش داده است، این سوال هنوز به قوت خود باقی است که آیا ایران مجبور خواهد شد در ازاء رهایی از فشارهای اقتصادی و افزایش روابط با جامعه جهانی تغییری در عملکرد منطقه ای اش بدهد.

کارشناسان بر این باورند که در صورت حصول یک توافق هسته‌ای نهایی، به دلایل داخلی و استراتژیک باز هم روابط تهران و واشنگتن عادی نخواهد شد. مارک فیتز پاتریک،‌سرپرست بخش خلع سلاح و عدم اشاعه در موسسه بین‌الملل مطالعات استراتژیک در این باره گفت:‌یک توافق هسته‌ای منجر به برقراری روابط دوستانه میان ایران و آمریکا نمی شود.

از طرفی دیگر مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس معتقدند که فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها علیه ایران موجب نشد این کشور از اهداف هسته‌ای دست بکشد.

گریگوری کاس، رئیس دانشکده امور بین‌الملل در دانشگاه تگزاس در این باره گفت:‌ اگر توافق هسته‌ای منجر به قدرتمندتر شدن مقامات میانه رو در ایران شود، کشورهای عربی خلیج(فارس) تمایل بیشتری برای برقرارری روابط با ایران خواهند داشت. اما من فکر نمی کنم که یک توافق لزوما باعث شود ایران عملکرد منطقه ای اش را تغییر دهد چون این دو مسئله کاملا از یکدیگر مجزا هستند.

به نوشته نشنال، مذاکرات ایران و گروه 1+5 در حالی ادامه می یابد که موارد اختلافی میان این کشورها شامل ظرفیت غنی سازی ایران و سرعت لغو تحریم ها هنوز به قوت باقی است اما مذاکره کنندگان پس از تمدید دوباره مذاکرات تا آخر ژوئن سال 2015 فرصت دارند تا به راه حل نهایی دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا ، غرب به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند و هم پیمانان عربی آمریکا در خاورمیانه نیز با حمایت از این رویکرد به دنبال دستیابی به اهداف خود در منطقه هستند.

این در حالی است که ایران همواره تاکید می‌کند برنامه هسته‌ای اش ماهیت کاملا صلح‌آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران هیچ جایگاهی ندارد.

انتهای پیام

کد N643465

وبگردی