آفتاب

نامزد نخست وزیری هائیتی معرفی شد

نامزد نخست وزیری هائیتی معرفی شد

شهردار سابق پایتخت هائیتی و سیاستمدار باسابقه این کشور از جانب رئیس جمهور و با هدف حل بحران سیاسی به خاطر تاخیر بلندمدت در روند انتخابات، برای سمت نخست وزیری نامزد شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اوان پال، شهردار سابق پورتوپرنس، پایتخت هائیتی و سیاستمدار باسابقه این کشور که از سال‌های 1990 به عنوان متحد بلامنازع ژان برتران آریستید، رئیس جمهوری سابق هائیتی در فعالیت سیاسی حضور داشته، باید پیش از حضور در دولت جدید از جانب پارلمان تایید شود. نامزدی وی برای پست نخست وزیری از جانب میچل مارتلی، رئیس جمهوری و از طریق توییتر در روز کریسمس اعلام شده است.

اگر وی مورد تایید قرار گیرد، جانشین فلورانس دوپروال گوییلوم، نخست وزیر موقت می‌شود که روز یکشنبه جای لوران لاموس را گرفت.

لاموس اوایل ماه جاری میلادی و در پی چند هفته اعتراض مردم استعفا کرد و مارتلی هم آن را برای خنثی کردن ناآرامی‌ها در کشور پذیرفت. استعفای لاموس پس از هشدارها از جانب آمریکا و سازمان ملل به هائیتی صورت گرفت چرا که واشنگتن و سازمان ملل اعلام کردند این کشور حوزه دریای کارائیب در آستانه یک ناآرامی سیاسی قرار دارد.

هائیتی که در نیمکره غربی قرار دارد همچنان در حال بازسازی از زمین لرزه 2010 است و در چند هفته گذشته شاهد تظاهرات فراوانی بوده است؛ معترضان دولت این کشور را به فساد متهم کرده‌اند.

اوان پال در سال 1990 به عنوان شهردار پورتوپرنس انتخاب شد اما پس از مدتی از آریستید، رئیس جمهوری سابق هائیتی جدا شد و به منتقد سرسختش بدل گشت.

وی برای 2006 در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد.

اگر انتخابات پارلمانی در هائیتی پیش از ژانویه 2015 برگزار نشود، پارلمان منحل می‌شود و کشور با فقدان یک دولت عملگرا تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در اواخر آن سال مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

کد N643406

وبگردی