آفتاب

تلاش امان و واشنگتن برای تماس با داعش بر سر خلبان اردنی

تلاش امان و واشنگتن برای تماس با داعش بر سر خلبان اردنی

مقامات اردنی و آمریکایی مذاکرات سری برای آزادی خلبنان اردنی از دست داعش را آغاز کرده‌اند. این در حالی است که دو طرف تاکید دارند که جنگنده اف 16 اردنی به دلیل نقص فنی و نه هدف قرار گرفتن از سوی داعش سقوط کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه الجزیره، منابع دولتی و امنیتی در اردن فاش کردند که مسئولان اردنی وآمریکایی تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا با مسئولان داعش به شکل غیر مستقیم مذاکراتی را برای آزادی معاذ الکساسبه، خلبان اردنی که در سوریه به اسارت داعش درآمد، انجام دهند.

بنا به گفته این افراد، تماس‌هایی با چهره‌های نزدیک به داعش در اردن و عراق آغاز شده و تلاش می‌شود از طریق این افراد و نیز رهبران قبایل سنی نشین استان الانبار و نینوای عراق که با اردن روابط نزدیکی دارند، مذاکرات برای آزادی خلبان اردنی به نتیجه برسد.

این در حالی است که برخی چهره‌های سلفی نزدیک به داعش اعلام کرده‌اند که به زودی این گروه شروط خود را برای آزادی احتمالی معاذ الکساسبه اعلام خواهد کرد که در میان این شروط آزادی چند تن از رهبران و اعضای ارشد داعش در اردن است.

از سوی دیگر برخی منابع نیز از آمادگی یگان‌های ویژه هلی‌برن آمریکا و اردن برای عملیات احتمالی جهت آزاد کردن خلبان اردنی خبر داده‌اند.

این منابع فاش کردند که گرچه هنوز طرح خاصی برای عملیات آزاد سازی الکساسبه وجود ندارد اما نیروهای ویژه به حالت آماده باش درآمده‌اند و مسئولان نظامی در حال برنامه‌ریزی برای چگونگی اجرای عملیات آزاد سازی این خلبان هستند.

یک جنگنده اف 16 اردن که در قالب ائتلاف بین المللی علیه داعش فعالیت می‌کرد روز چهارشنبه در هنگام انجام ماموریت بر فراز شهر رقه سوریه سرنگون شد و خلبان آن به اسارت داعش درآمد.

انتهای پیام

کد N642963

وبگردی