آفتاب
عضو کمیسیون کشاورزی:

اگر بخواهیم از نفت فاصله بگیریم ناچاریم از کشاورز حمایت کنیم

اگر بخواهیم از نفت فاصله بگیریم ناچاریم از کشاورز حمایت کنیم

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر لزوم حمایت کافی از کشاورزان و تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات متناسب با نرخ آن‌ها در بازار گفت: اگر انتظار داریم از نفت فاصله بگیریم و به سمت اقتصاد مقاومتی برویم ناچاریم از کشاورز حمایت کنیم.

سید راضی نوری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاکید کرد: خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قوت قلبی برای تولیدکننده است ولی باید واقع بینانه قیمت گذاری شود مثلا سیبی که نهایتا 400 تومان خریداری می‌شود در بازار حداقل کیلویی 2000 تومان به فروش می‌رسد.

او ادامه داد: به همین دلیل باید قیمت خرید تضمینی را براساس قیمت‌هایی که در بازار رد و بدل می‌شود درنظر بگیرند نه اینکه این قیمت‌ها فاصله زیادی با بازار داشته باشد در این صورت دیگر خرید تضمینی معنایی ندارد.

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان مثال دیگری درباره محصول خرما زد و افزود: محصول خرما نیز چیزی حدود 1150 تومان از کشاورز خریداری می‌شود در حالی که برخی از انواع آن تا 5 و 6 هزار تومان نیز در بازار قیمت دارد بنابراین اگر بخواهیم با خرید تضمینی از کشاورز حمایت کنیم باید قیمت آن متناسب با بازار تعیین شود.

نوری افزود: سال گذشته در برخی از استان‌ها خرما روی دست کشاورزان ماند و آن‌ها نتوانستند آن را صادر کنند این در حالی است که می‌شد با حمایت کافی جلوی این مساله را گرفت یا مثلا ما دلار زیادی خرج وارد کردن گندم می‌کنیم در صورتی که به اعتقاد من اگر حتی دوبرابر قیمت آن را به کشاورز خودمان بدهیم ارزش دارد و روی هم رفته از کشاورز حمایت می‌شود یعنی به عنوان مثال این کشاورز در سال بعد می‌تواند بهره‌وری خود را در هر هکتار بالا برده و گندم بیشتری تولید کند.

انتهای پیام

کد N642865

وبگردی