آفتاب
نامور مطلق:

سهم ناچیز صنایع دستی در تولید ناخالص ملی/ هنر " ترمه" نابود شده است

سهم ناچیز صنایع دستی در تولید ناخالص ملی/ هنر " ترمه" نابود شده است

ساری - معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سهم صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی ناچیز و بین دو تا پنج درصد در نوسان است.

بهمن نامور مطلق در حاشیه نشست با هنرمندان مازندرانی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سهم صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی گفت: وضعیت ما در این حوزه تک رقمی ولی ظرفیتهای ما در این بخش بالاست و گر به ظرفیتهای توجه و سرمایه گذاری کنند، می توانیم وضعیت را به ظرفیت تبدیل کنیم.

نامور مطلق یادآور شد: وضعیت صنایع دستی در تولید ناخالص داخلی بین دو تا پنج درصد در نوسان بوده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور در پاسخ به اینکه کدامیک از رشته های نامی صنایع دستی در سالهای اخیر منسوخ و فراموش شده اند، گفت: هنر ترمه را کامل از دست دادیم و درصددیم که دوباره احیا کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون ترمه بصورت ماشینی تولید می شود و این جزو صنایع دستی نیست گفت: درصددیم تا ترمه اصیل را احیا و راه اندازی کنیم.

وی یادآور شد: برخی صنایع دستی را از دست دادیم و نیاز به احیای آن نداریم، مانند کوزه های سفالی که در قدیم در آن روغن ذخیره می کردند اکنون دیگر نیاز به آن نداریم.

این انگاره ذهنی که وقتی چیزی از بین  رفت بخشی از گذشته و هویت مان از بین رفته، اشتباه است

وی یادآور شد:این انگاره ذهنی که وقتی چیزی از بین  رفت بخشی از گذشته و هویت مان از بین رفته، اشتباه است زیرا صنایع دستی در طول تاریخ دچار ریزش و رویش بوده است.

وی با بیان اینکه رویکرد هنر برای هنر محکوم است گفت: رویکردمان در حوزه صنایع دستی، فرهنگی است زیرا صنایع دستی برای حفظ و صیانت فرهنگی مهم است و رویکرد دیگر اقتصادی و اشتغالزایی است.

نامور مطلق درباره حمایت از هنرمندان برای شرکت در نمایشگاههای خارجی گفت: هنرمندانی که بازارشناسی، سلیقه شناسی و مخاطب شناسی داشته باشند در فروش موفق خواهند بود.

وی اظهار داشت: برای کمک و حمایت از هنرمندان برای شرکت در نمایشگاههای خارجی آمادگی داریم ولی به حمایت بخش خصوصی نیز نیاز داریم.

وی درباه مهر اصالت یونسکو با بیان اینکه مهر اصالت تغییر یونسکو کرده است گفت: با سستیم جدید در غرب آسیا شش مهر اصالت صادر شد که سه مهرمربوط به ایران بوده است.

وی گفت: امسال دریافت مهر اصالت بصورت متمرکز درآمده است و ایران توانست سه سهمیه کسب کند.

نامور مطلق به حمایت از هنرمندان مازنی اشاره کرد و گفت: امسال بیش از سه میلیارد تومان در یکی از قراردادها از طریق صندوق مهر امام رضا (ع) به هنرمندان استان تخصیص داده شده است و سال قبل بیش از ۱.۵ ملیارد تومان برای حمایت از هنرمندان مازندران تخصیص داده شده بود.

کد N642223

وبگردی