آفتاب
پورابراهیمی در هند:

صادرات سال گذشته هند در حوزه آی. تی، معادل کل بودجه عمومی ایران است

صادرات سال گذشته هند در حوزه آی. تی، معادل کل بودجه عمومی ایران است

نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: صادرات سال گذشته هند در حوزه آی.تی معادل کل بودجه عمومی ایران است.

نایب رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: صادرات سال گذشته هند در حوزه آی.تی معادل کل بودجه عمومی ایران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا پورابراهیمی که در راس هیاتی پارلمانی جهت بررسی و کمک به تسهیل و ارتقای همکاری اقتصادی به هندوستان سفر کرده است گفت: در این سفر راهکارهای لازم جهت تخصیص خط اعتباری وِیژه جهت کمک به صادر کنندگان و همچنین صادرات گاز به هند و ارتقاء مبادلات تجاری وصادرات غیر نفتی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی گفت: در جریان این سفر روز گذشته نشست مشترک اعضای اعزامی کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی با سفیر و مدیران سفارت ایران در هندوستان در محل سفارت ایران در دهلی‌نو برگزار شد که در این نشست ابتدا سفیر ایران با خیرمقدم و ابراز خوشحالی از حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کشور هندوستان ابراز امیدواری کرد بررسی روابط اقتصادی دو کشور بتواند منجر به افزایش همکاری‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف گردد.

وی وجود نیازهای قابل توجه کشور هند در بخش های همانند نفت و گاز وپتروشیمی ، حوزه معادن ، نیروگاه‌ها ونیز حمل ونقل ریلی را فرصت‌هایی مناسب جهت حضور موثر کشورمان در بخشهای اقتصادی این کشور دانست و ابراز امیدواری کرد به دلیل پیشینه تاریخی دوکشور در روابط اقتصادی امکان فعالیت هرچه بیشتر فعالان اقتصادی فراهم گردد.

سفیر کشورمان در هند نیز در ادامه به علاقه‌مندی‌ها جهت سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران اشاره کرد و گفت متاسفانه فقدان قیمت‌گذاری بلند مدت گاز در ایران مانع حضور جدی سرمایه‌گذاران هندی گردیده است واین در حالی است که حدود 70 درصد سوخت این کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به رشد مبادلات تجاری دو کشور، میزان مبادلات تجاری سال گذشته را 15 میلیارد دلار عنوان کرد وافزود: ازاین عدد 10 میلیارد دلار مربوط به صادرات نفت و پتروشیمی کشور و 5 میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از هند است که با برنامه ریزی دقیق تر امکان ارتقاء مبادلات مذکور به شکل گسترده ای وجود دارد.

در ادامه پورابراهیمی نایب ریس اول کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن سپاس از استقبال گرم سفیر واعضای محترم سفارت ایران در هندوستان، نقش سفارتخانه‌ها در ورود به مباحث اقتصادی برای ایفای وظایف اساسی در دیپلماسی اقتصادی کشور را بسیار مهم و اساسی دانست و گفت امروز در جنگ نابرابر اقتصادی سفارتخانه های کشور باید به عنوان خاکریز اول جهاد اقتصادی ایفای نقش بنمایند.

نماینده مردم کرمان با انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه در عدم اولویت به موضوعات اقتصادی کشور از سفیر کشورمان در هند به دلیل اشراف بر مسایل اقتصادی و اولویت دادن این مهم در عرصه دیپلماسی تشکر و قدردانی نمود.

وی در ادامه در ارتباط با صحبت‌های سفیر کشورمان در هند مبنی بر عدم وجود قیمت گذاری بلند مدت گاز گفت: این مطلب کاملا درست است و بر اساس همین اشکال اساسی با هماهنگی مجلس ودولت قانون تعیین قیمت بلند مدت گاز در قالب طرح انظباط مالی دولت در اوایل آذر ماه سال جاری در صحن علنی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده که انشاا... پس از تایید شورای محترم نگهبان ابلاغ خواهد شد.

پورابراهیمی ابراز امیدواری کرد با تصویب نهایی این طرح زمینه سرمایه گذاری های مهم در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در کشور فراهم شود.

وی گفت: با توجه به جایگاه مهم هند درحوزه فناوریهای نوین و صادرات 80 میلیارد دلاری سال گذشته این کشور، در حوزه فن‌آوری اطلاعات که معادل کل بودجه عمومی کشور ایران است و نشان از ظرفیت‌های مهم همکاریهای مشترک در حوزه اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی دارد، تقویت این نوع همکاری‌ها مهم است.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به حضور بیش از 8000 دانشجوی ایرانی در هند که اکثریت آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، تشکیل شرکتهای دانش بنیان ونیز پارکهای علم وفناوری مشترک میتواند گام موثری در ارتقاء جایگاه اقتصاد دانش بنیان در کشور باشد.

در ادامه این دیدار همچنین دیگر نمایندگان عضو کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان مطلب خود در مورد همکاریهای مشترک اقتصادی پرداختند.

انتهای پیام

کد N642214

وبگردی