آفتاب
خرم در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف از نامه ظریف نشان دادن معضل اصلی مذاكرات است

هدف از نامه ظریف نشان دادن معضل اصلی مذاكرات است

ایستادگی موضوعی است كه از سوی طرف ایرانی و تیم مذاكره كننده در این مدت كاملاَ مشهود و ملموس بوده است و اینكه در این نامه هم بدان اشاره شده است جوابی به افراد دلواپس در داخل كشور بوده است.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل تاكید كرد: هدف اول از انتشار این نامه علنی شدن دیپلماسی كشورمان است تا مردم جهان بدانند كه ایران در مذاكرات و مباحث آن صادق بوده و هدف دیگر این است كه افكار عمومی بدانند ایران با این نامه می‌خواهد معضل اصلی مذاكرات را نشان دهد.

سید علی خرم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نامه وزیر خارجه كشورمان خطاب به همتایان خود در سراسر كشور گفت: ارسال نامه وزیر خارجه كشورمان به همتایان خود در واپسین روزهای سال 2014 میلادی به نوعی در تقابل با تبلیغات رسانه‌ای سوء غرب ارزیابی می‌شود تا به دنیا اعلام نماید كه تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران و عدم انعطاف كشورمان در مذاكرات یك برنامه از پیش تعیین شده است تا چهره ایران را مخدوش نشان دهند.

وی ادامه داد: هدف اول از انتشار این نامه علنی شدن دیپلماسی كشورمان است تا مردم جهان بدانند كه ایران در مذاكرات و مباحث آن صادق بوده و هدف دیگر این است كه افكار عمومی بدانند ایران با این نامه می‌خواهد معضل اصلی مذاكرات را نشان دهد.

این كارشناس سیاست خارجی با اشاره به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته ای ایران اظهار داشت: بخشی از این نامه اشاره به صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد كه آقای ظریف می‌خواهد این موضوع را به سمع و نظر جهان برساند و بخش دیگر آن در خصوص تحریم‌ها صحبت می‌كند چراكه وزیر امور خارجه كشورمان در این خصوص می‌خواهند بگویند كه چون فعالیت ما یك فعالیت صلح‌آمیز است باید تحریم‌ها از بین برود و بدین صورت درصدد است تا نحوه فعالیت خود را توضیح داده و روشن كند.

خرم در پاسخ به اینكه روش لغو تحریم‌ها چگونه خواهد بود؟ تصریح كرد: چند فرضیه در پیش است؛ یعنی گفته می‌شود اول تعلیق صورت گیرد و بعد لغو تحریم‌ها یا اینكه این تحریم‌ها به صورت گام به گام صورت پذیرد كه طرح لغو گام به گام تحریم‌ها بیشتر مد نظر است به طوری كه طرفین هر كدام با نشان دادن حسن نیت خود یك گام به جلو بردارند و فضای اعتمادسازی متقابل را به وجود آورند.

سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با اشاره به ایستادگی تیم مذاكره‌كننده در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل خاطرنشان كرد: ایستادگی موضوعی است كه از سوی طرف ایرانی و تیم مذاكره‌كننده در این مدت كاملاَ مشهود و ملموس بوده است و اینكه در این نامه هم بدان اشاره شده است جوابی به افراد دلواپس در داخل كشور بوده است.

وی با اشاره به فتوای رهبری در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای كه در نامه اخیر وزیر خارجه كشورمان به آن اشاره شده بود، ابراز داشت: فتوای رهبری مورد استناد گروه 1+5 است و آن را قبول دارند اما آنها می‌گویند كه می‌خواهیم مطمئن شویم كه فعالیت ایران یك فعالیت صلح‌آمیز است یا خیر.

کد N642121

وبگردی