آفتاب
در دیدار با رییس مجلس اعلای اسلامی عراق؛

لاریجانی: تفکیک تروریست‌ها به خشن و معتدل، اشتباه بزرگ غرب است

لاریجانی: تفکیک تروریست‌ها به خشن و معتدل، اشتباه بزرگ غرب است

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفکیک تروریست‌ها به خشن و معتدل اشتباهی هست که غرب آن را دنبال می‌کند، گفت: توطئه برخی کشورهای عربی و غربی برای کاهش قیمت نفت و به تبع آن ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون عراق، ایران و روسیه، در نهایت به ضرر خودشان تمام می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تفکیک تروریست‌ها به خشن و معتدل اشتباهی هست که غرب آن را دنبال می‌کند، گفت: توطئه برخی کشورهای عربی و غربی برای کاهش قیمت نفت و به تبع آن ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون عراق، ایران و روسیه، در نهایت به ضرر خودشان تمام می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی که در سفر منطقه‌ای خود به برخی کشورهای منطقه، در عراق به سر می‌برد، در دیدار با عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: جایگاه و شرایط کنونی عراق مدیون زحمات شما و بیت شریف است.

وی با اشاره به وجود آرامش سیاسی در عراق افزود: قطعاً کلید توسعه و سرمایه‌گذاری در یک کشور آرامش سیاسی است که خوشبختانه این موضوع در عراق محقق شده است.

لاریجانی همچنین به ظرفیت‌های همکاری میان ایران و عراق جهت سرمایه‌گذاری و کشاورزی اشاره کرد و گفت: نباید همه حواس‌ها را به سمت مبارزه به تروریسم سوق داد.

لاریجانی تصریح کرد: مبارزه با تروریسم بلای بسیار بزرگی است، وضعیت در سوریه و لبنان خیلی بهتر از گذشته است و فضا از حالت قبل درآمده و دولت سوریه در این جهت اقدامات مناسبی انجام داده، البته از نظر سیاسی گفت‌وگوها در جریان است و برخی کشورها پیشنهاداتی را مطرح کردند.

وی طرح تروریسم معتدل را از سوی برخی کشورهای غربی و عربی دانست و گفت: تفکیک تروریست‌ها به خشن و معتدل اشتباهی هست که غرب آن را دنبال می‌کند و این در ادامه اشتباهات گذشته است.

لاریجانی ادامه داد: در دیدار با آقای العبادی درخصوص اصلاحات سیاسی گفت‌وگویی داشتم، از طرف دیگر مراجع در نجف به طور دردمندانه به مسائل نگاه می‌کنند که در این رابطه باید برخی مشکلات رفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه برخی کشورهای عربی و غربی برای کاهش قیمت نفت و به تبع آن ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون عراق، ایران و روسیه گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی پیش از این اتفاقات تمهیداتی را مانند افزایش صادرات غیرنفتی اندیشیده بود.البته اتکای نفت در ایران مانند عراق نیست و با توجه به روند نزولی قیمت نفت، عراق باید اقداماتی در این زمینه انجام دهد.

وی ادامه داد: با توجه به روند نزولی قیمت نفت به نظر می‌رسد این وضعیت دوام زیادی ندارد، زیرا برخی کشورهای رقیب که به دنبال کاهش قیمت نفت هستند از آن سود نمی‌برند.

لاریجانی تصریح کرد: خوشبختانه وضعیت تسلط بر مسائل تروریستی بسیار خوب است.

لاریجانی گفت: رفتار آمریکا در مبارزه با تروریسم ابهام‌برانگیزاست به‌ویژه ایجاد تروریسم معتدل به نوعی یک فریبکاری است، همچنین از آنجا که بودجه کشور عراق به مجلس ارائه می‌شود، باید تمهیداتی با توجه به کاهش قیمت نفت اندیشیده شود.

سید عمار حکیم: رابطه و علاقه بین ایران و عراق استراتژیک است

در این دیدار سید عمار حکیم نیز تصریح کرد: رابطه و علاقه بین ایران و عراق استراتژیک است و این موضوع تنها به شیعیان محدود نشده و اهل سنت و کردها را نیز شامل می‌شود.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، با اشاره به کمک‌های ایران در مبارزه با تروریسم، افزود: قطعا آمریکا اگر می‌خواست برای مبارزه با تروریست‌ها وارد عمل شود، 4 یا 5 ماه طول می‌کشید اما ایران 4 یا 5 روزه وارد عمل شد و کمک‌های جدی و خوبی به عراق در این حوزه کرد.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلات اقتصادی در امنیت و تنش‌های سیاسی اثرگذار است چرا که بحث اقتصاد متاثر از امنیت است.

حکیم با اشاره به تمهیدات جمهوری اسلامی برای مبارزه با تحریم‌ها، گفت: ایران با استفاده از اقتصاد مقاومتی و سیاست تعامل با بحران و سختی‌ها توانست با تحریم‌ها مبارزه و بر آنها غلبه کند.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی داخلی عنصر اصلی اقتدار کشورها است، ادامه داد: در شرایط کنونی شاهد هستیم که روحیه مردم عراق بسیار بالاست و حضور گسترده و چشمگیر مردم در اربعین حسینی تاثیر بسزایی در این موضوع داشته است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: تعامل اقتصادی و سیاسی بین ایران و عراق بسیار مشکل‌گشا است، از این‌رو باید در جهت توسعه کشاورزی و ایجاد شهرک‌های صنعتی با حضور سرمایه‌گذاران ایرانی برنامه‌ریزی شود. همچنین در زمینه مسکن‌سازی نیز باید از ایران کمک بگیریم زیرا با توجه به تصویب بودجه خیلی کارها را می‌توانیم انجام دهیم.

انتهای پیام

کد N642106

وبگردی