آفتاب

بررسی بیماری شریان‌های عضله قلب از طریق تست ورزش

بررسی بیماری شریان‌های عضله قلب از طریق تست ورزش

یک فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق با بیان اینکه بررسی بیماری شریان‌های عضله قلب از طریق تست ورزش امکان‌پذیر است، گفت: با توجه به اینکه در شروع بیماری تنگی عروق قلب، علائم تنگی یا انسداد شریان‌های قلب در حالت استراحت در نوار قلب چندان آشکار نمی‌شود، بهتر است برای بررسی دقیق و آشکار شدن تغییرات نهفته، قلب در شرایط فعالیت و استرس قرار گیرد.

دکتر زهرا جوادی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه علوم پزشکی تهران، افزود: سادگی، قابلیت تغییر، اعتماد و ارزان بودن از ویژگی‌های این تست است، افزود: در حین ورزش، قلب نیاز به اکسیژن و خونرسانی بیشتری دارد و زمانی که رگ‌های کرونر قلب دچار تنگی هستند از عهده این کار بر نمی‌آیند. بنابراین شخص دچار درد قفسه سینه می‌شود. در این شرایط تغییراتی در نوار قلبی، فشار خون و ضربان قلب ایجاد می‌شود که بیماری را آشکار می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: در ابتدا این تست تنها برای مشخص کردن گرفتکی عروق کرونر قلب انجام می‌شد، اما امروزه به عنوان پیش آگهی بیماران قلبی، جهت ارزیابی بیماران دریچه‌ای قلبی مادرزادی، آریتمی‌ها و بیماری شریان محیطی کاربرد دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خاطرنشان کرد: با اتصال سیم‌های مربوط به دستگاه ثبت نوار قلب درحال فعالیت توسط چسب‌های مخصوص (الکترودها) بر روی سینه، پشت شانه بیمار و بازوبند دستگاه فشارخون، بیمار با سرعت‌های تعیین شده و شیب برنامه‌ریزی شده در زمان‌های تعریف شده، مرحله به مرحله بر روی تردمیل شروع به قدم زدن و فعالیت کرده و دایم نوار قلب کامل، ضربان، فشارخون و وضعیت عمومی بیمار ثبت و تحت نظر دقیق قرار می‌گیرد.

جوادی نژاد یادآور شد: این تست تا زمانی که به حد مورد نظر و معین نسبت به سن بیمار، میزان افزایش ضربان قلب، تغییرات قابل توجه در امواج نوار قلب و حال عمومی بیمار دست یابد، ادامه دارد.

این فوق تخصص بیماری‌های قلب و عروق، یادآور شد: در هر مرحله از تست که بیمار احساس درد و ناراحتی کند، تغییرات مهم در نوار قلب ایجاد می‌شود و با دستیابی به میزان معین ضربان قلب نسبت به سن بیمار، تست را پایان داده و تا برگشت میزان ضربان قلب، فشارخون، تغییرات نوار قلب و حال عمومی بیمار به وضعیت اولیه و عادی، تحت نظر قرار می‌گیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه در مواردی منع تست ورزش وجود دارد و باید به آن توجه کرد، تصریح کرد: سکته‌های قلبی، آریتمی‌های درمان نشده قلبی، تنگی شدید دریچه آئورت، نارسایی قلبی از کنترل خارج شده، آمبولی‌های ریوی، التهاب پرده دور قلب، التهاب عضله قلب و افت شدید فشار خون از موارد منع انجام تست است.

وی در پایان افزود: البته این تست تنها در محدوده خاصی از بیماری‌ها قدرت تشخیص دارد و با توجه به کم خطر بودن و قدرت بالای تشخیص، در صورتی که پزشک توصیه انجام آن را بدهد، می‌تواند کمک کننده باشد.

انتهای پیام
کد N641921

وبگردی