آفتاب

«شارمارکه» نخست‌وزیر سومالی شد

«شارمارکه» نخست‌وزیر سومالی شد

پارلمان سومالی عمر عبدالرشید علی شارمارکه را به عنوان نخست وزیر جدید این کشور انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، به این ترتیب شارمارکه که در حال حاضر به عنوان سفیر سومالی در آمریکا مشغول به کار است، به عنوان نخست‌وزیر این کشور کار خود را آغاز خواهد کرد.

نخست‌وزیر پیشین سومالی به دنبال رأی عدم اعتماد پارلمان این کشور از سمت خود برکنار شد.

در جلسه رأی گیری برای نخست وزیر جدید سومالی 218 تن از 224 نماینده سومالی به شارمارکه رای مثبت دادند؛ در حالی که شش تن از این نمایندگان به وی رأی ممتنع دادند و هیچ یک از نمایندگان به وی رای مخالف نداد.

شارمارکه پس از انتخاب، نسبت به تشکیل کابینه‌ای همه‌جانبه متعهد شد و گفت: دولت من با پارلمان و دیگر نهادها همکاری خواهد داشت تا کشور به سمت تحقق برنامه‌های خود حرکت کند و ثبات سیاسی برقرار شود.

وی تصریح کرد: دولت من به دنبال آن است که امنیت، بهداشت،‌ آموزش و پرورش و بازسازی را از طریق کابینه‌ای همه‌جانبه تحقق بخشد.

رییس‌جمهوری سومالی نیز در جریان جلسه رأی‌گیری پارلمان این کشور گفت که انتظار دارد دولت جدید کارآیی لازم را برای تحقق ثبات و صلح در سراسر کشور داشته باشد.

شارمارکه 54 ساله پیش از این، از ماه ژوئیه سال میلادی جاری بدین سو به عنوان سفیر سومالی در آمریکا مشغول به کار بود. پیش از این زمان نیز او در سال‌های 2009 تا 2010 سمت نخست وزیری سومالی را بر عهده داشت.

انتهای پیام

کد N641834

وبگردی