آفتاب

اظهارات اقتصادی رئیس‌جمهور: وجود رانت، عدم شفافیت و منافع زودگذر از مهمترین مشکلات ماست

اظهارات اقتصادی رئیس‌جمهور: وجود رانت، عدم شفافیت و منافع زودگذر از مهمترین مشکلات ماست

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی کشور هستند و دولت و تمام ارکان حکومت باید خادم مردم باشند و اگر نباشند خائن به مردم هستند، تصریح کرد: دستگاه‌های حکومتی نه در زبان بلکه در عمل باید بدانند که صاحب اصلی و واقعی این کشور مردم هستند و دولت و دستگاه‌های اجرایی برای این است که شرایط را برای فعالیت مردم مهیا کنند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه و در جریان سفر به استان خراسان جنوبی در جلسه توسعه و سرمایه‌گذاران استان، با بیان اینکه تولیدگران و کارآفرینان بار سنگین حرکت اقتصادی کشور را بر دوش دارند، اظهارداشت: امروز بخش تولید با موانع و مشکلاتی مواجه است وسرمایه گذار اگر نتواند در بازار مصرف جای پای محکمی پیدا کند و سرمایه‌ای که برای تولید هزینه کرده با سود قابل قبول برنگردد، بی‌تردید تولید دچار مشکل خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: باید چرخه تولید به گونه‌ای به حرکت درآید که مردم هم به تولید تشویق شوند و هم تولید بتواند مشوق آنها برای گسترش فعالیت و سرمایه‌گذاری‌شان باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مسیری که طی سال‌های گذشته در کشور در بخش تولید طی شده با اشکالاتی همراه بوده است، گفت: باید گام به گام موانع و اشکالات موجود را برطرف کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: زمانی با توجه به قیمت نفت، به طور طبیعی دنبال واردات رفته و بازار با اجناس وارداتی اداره می‌شد و دراین دوره اگر چه مردم ممکن بود در کوتاه‌مدت با قیمت پایینی اجناس مورد نیاز خود را تهیه کنند اما شرایط برای تولیدگر داخلی مشکل و سخت بود.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اساس ادارات دولتی حتی در بخش وزارتخانه‌های اقتصادی بیشتر بر مبنای واردات بنیان‌گذاری شده است، گفت: کارشناسان موجود در دستگاه‌های اداری با عرصه واردات به خوبی آشنایی داشته و طرف مقابل خود را نیز کاملاً می‌شناسند، اما با عرصه صادرات نه آشنایی دارند و نه طرف مقابل خود را می‌شناسند.

رییس جمهوری با بیان اینکه صادرات تنها فعالیت تولیدی و صنعتی نیست، بلکه باید بتوان بازار مصرف را فتح کرد، اظهار داشت: در شرایط کنونی جهان، فتح بازارهای اقتصادی برای ما بسیار مهم است که البته بخشی از آن داخلی و بخشی نیز باید بازار خارجی باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اگر تولید کشورمان تنها به بازار داخلی اختصاص پیدا کند، راه درست خود را پیدا نخواهد کرد، گفت: دنیای اقتصاد، دنیای رقابت است و اقتصاد زمانی استحکام پیدا می‌کند که به دور از انحصار و رانت، رقابتی و آزاد باشد.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر مزایده‌ها و مناقصه‌ها به صورت واقعی برگزار شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. مشکل ما در بسیاری از موارد وجود رانت، عدم شفافیت و منافع زودگذر است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی کشور هستند، ‌گفت: شاید تصور اشتباهی در اذهان برخی وجود داشته باشد که دولت صاحب کشور بوده و مردم رعیت هستند. چنین تصوری کاملاً‌ اشتباه است چرا که صاحبان اصلی کشور مردم هستند.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز در دوران گذار قرار داریم و هنوز به جایگاه مطلوب نرسیده‌ایم، اظهار داشت: جایگاه مطلوب جایی است که حداقل فعالیت اقتصادی از طرف دولت و حداکثر آن توسط مردم انجام شود و امروز هنوز به این شرایط و جایگاه نرسیده‌ایم و در بسیاری از امور به جای رقابت، انحصار و در برخی موارد رانت و عدم شفافیت وجود دارد.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مردم باید همواره در صحنه حضور مستمری داشته باشند، گفت: دولت‌ها گذرا هستند و این مردم هستند که همواره حضور داشته و باید تا آخر بر کار دولت نظارت کنند، کار مردم تنها در روز رأی‌گیری نیست، بلکه باید، دولت را هدایت و نقد کنند و راه‌حل ارایه دهند و در مقابل وظیفه شرعی و قانونی دولت این است که انتقادها را بپذیرد.

رییس جمهوری افزود: یکی از فلسفه‌‌های سفرهای استانی این است که صداهای متنوع مردم شنیده شود.

دکتر روحانی با اشاره به وظایف متقابل دولت و مردم در عرصه اقتصاد اظهار داشت: وظیفه اصلی دولت این است که ثبات اقتصادی ایجاد کرده، زیرساخت‌ها را مهیا کند و امنیت و ثبات برقرار سازد، چرا که معتقدیم تغییرات متعدد و بی‌ثباتی اقتصادی بزرگترین مشکل را در زندگی و فعالیت مردم ایجاد می‌کند.

 

45503

کد N641658

وبگردی