آفتاب
روحانی:

انحصار و رانت از مشکلات اقتصاد کشور است

انحصار و رانت از مشکلات اقتصاد کشور است

بیرجند-رئیس جمهور با بیان اینکه انحصار، رانت و عدم شفافیت از مشکلات جدی اقتصادی کشور است، گفت: مردم باید نظارت، هدایت ،انتقاد کرده و راه حل ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام روحانی بعد ازظهر چهارشنبه درجلسه توسعه و سرمایه گذاران استان خراسان جنوبی  با بیان اینکه جایگاه تولید دچار مشکل شده و با وعظ و نصیحت درست نمی شود،اظهارکرد: امروز تولید موانع و مشکلاتی دارد اما اگر تولید نتواند در بازار مصرف جایگاهی پیدا کند کار سازنخواهد بود.

 و ی با تاکید بر اینکه باید چرخه تولید به گونه ای به حرکت در آید تا مردم تشویق به تولید شوند،افزود: مسیر تولید در سالهای گذشته دچار اشکالاتی بوده که باید قدم به قدم آنها را رفع کرد

وی عنوان کرد: در گذشته دو حالت داشتیم، یا نفت زیاد می فروختیم و بازار را با جنس وارداتی اداره می کردیم که سبب مشکلات تولید کننده داخلی شده بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اساس دولت های ما بیشتر بر مبنای واردات بنیان گذاری شده، تصریح کرد:  ادارات دولتي حتي بخش وزارتخانه اي اقتصادي ما بيشتر بر مبناي واردات بنياگذاري شده كه اين امر بايد اصلاح شود.

روحانی عنوان کرد: صادرات تنها تولید یک جنس نیست شرايط  صادرات نبايد انحصاري باشد بلكه بايد آزاد باشد.

وی با تاکید بر اینکه فتح بازار بسیار مهم است و باید بازار خود را فتح کنیم، تصریح کرد:باید بازار را فتح کرد، فتح اذهان و افکار همان فتح بازار اقتصادی است.

 وی با بیان اینکه اينكه اگر مناقصه و مزايده واقعي باشد مشكلات حل مي شود، ادامه داد: رانت ، فساد و منافع زود گذر از جمله مشکلات اقتصادی کشور است.

 اقتصاد باید در فضای رقابتی باشد

رئیس جمهور بیان داشت: دنیای اقتصاد دنیای رقابت است و زمانی پا می گیرد که در یک شرایط آزاد و رقابتی باشد.

وی افزود: تصور اینکه صاحب کشور دولت است درست نبوده بلکه مردم هستند و دولت خادم مردم بوده و اگر نباشند خائن به مردم خواهندبود.

وی با تاکید بر اینکه دستگاهها باید درعمل بپذیرند صاحب کشور مردم هستند،گفت: ما در دوران گذار هستيم و هنوز به نقطه مطلوب نرسيده ایم و نقطه مطلوب این است که حداقل کار را دولت و حداگثر کار را مردم انجام دهند که هنوز این شرایط فراهم نشده است.

وی تصریح کرد: در برخی از موراد انحصار، رانت، عدم شفافیت وجود داشته و اگر همه به اصولی برسیم و باور کینم که دولتها در تغییرند و مردم پای ثابت صحنه هستند و باید تا پایان دولت بر کار دولت نظارت کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید نظارت کنند، هدایت کنند، انتقاد کنند، راه حل بدهند، گفت:یکی از فلسفه های سفر به استانها شنیدن صداهای مردمی با شرایط مختلف است.

وی با بیان اینکه یک بخشی از امور بر دوش دولت بوده  و دولت باید ثبات اقتصادی را ایجاد و زیرساختها را فراهم کند؛ادامه داد:دولت باید وظایف قانونی را به دوش بگیرد و امنیت و ثبات بر دوش دولت است لذا باید مرزها امن شود.

روحانی با بیان اینکه بی ثباتی مهمترین مشکل را ایجاد می کند، افزود: نوسانات امری عادی بوده اما اگر بنا باشد این نوسانات مداوم در حال تغییر باشد مشکلات برای جامعه ایجاد می شود و  دولت باید شرایط اقتصادی را متعادل و باثبات کند.

وی بیان کرد: کشاورزی سنتی نمی تواند ادامه یابد و ناچاریم با تکنولوژی روز پیش برویم که در غیر این صوت رقبا پیشی می گیرند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در 16 ماه عمر دولت از روز اول به مردم با توکل به خدا و امید به مردم قول داده ایم؛ تصریح کرد:امید دولت به نشاط، حرکت و اعتماد مردم به دولت است.

 اشتباه کنیم با صراحت به آن اقرار می کنیم

 وی با بیان اینکه اگر اشتباه کنیم برمی گردیم و باصراحت به آن اقرار می کنیم زیرا انسان جایز الخطا است و معصومین در تاریخ معدودند و  لذا باید برای اینکه ثبات ایجاد کنیم به همه کارآفرینان گفتیم تا تورم را به صوت مستمر کاهش دهند.

وی گفت: دولت می داند کاهش تورم کار سختی است اما پایین آوردن تورم سخت و استمرار آن سخت تر است.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید تقسیم کار علمی کنیم و آن را درست انجام دهیم که به حمدالله در تورم کار را دولت ایجاد و ادامه می دهیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه انتقادات فراوانی به دولت شده است، گفت: اما بنای دولت بر کاهش تورم بوده و با مشورت های فراوان به این نتیجه رسیده ایم تورم را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه طبق برنامه قول داده بودیم در سال 93 رکود را مهار و به سمت رونق برویم،گفت: ما اعتقادمان به آمار و ارقام بانک مرکزی بوده که بر اساس آن در سه ماهه اول محاسبات اقتصادی ما نشان می دهد نسبت به سال 92 رشد بالای 4.4 درصد داشته ایم.

وی با بیان اینکه در سه ماهه دوم نیز همین روال بوده است، گفت: می توان اذعان داشت در شش ماهه امسال در مقایسه با پارسال چهار درصد رشد داشته ایم که داشتن دو فصل پشت سر هم رشد نشالن از رونق دارد.

دکتر روحانی گفت: پیش بینی می شود امسال تا پایان سال رشد مثبت داشته باشیم که همین گونه بوده است.

وی با بیان اینکه دولت از 16 ماه پیش به مردم قول داده و تحرک از مسائل اصلی اقتصاد است، گفت: دولت به این قول در حد توان خود عمل کرده و آن را ادامه می دهد.

دکتر روحانی اذعان کرد: بنای دولت گسترش روابط اقتصادی با دنیا چه در صادرات و چه  در واردات است.

وی با بیان اینکه خوکفایی را دوست داریم اما گاها ناچار به این مراوادات هستیم، افزود: هیچ کشوری در دنیا پیدا نمی کنید که با انزوا توانسته باشد به توسعه برسد.

وی افزود: خودکفایی بسیار خوب است اما بعضی چیزها زمان می برد و هیچ کشوری نیست بگوید در همه چیز خودکفا هستم و اگر این طور شود گاها به صرفه اقتصادی نیست.

رئیس جمهور بیان کرد: هرچیزی را نمی توان با شعار حل کرد بلکه شعاری متکی بر برنامه ریزی و آینده نگری خوب است نه اینکه شعار تنها برای گرم کردن مجالس باشد لذا باید با برنامه ریزی مشکلات را حل کرد.

دکتر روحانی افزود: این کشور و استان برای ما است لذا باید مشکلات را حل و توانمان را به کار گیرم و از دانش و تجربه خود در راستای توسعه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از امورات زیربنایی شاید برای بخش خصوصی سخت باشد، لذا دولت بخشی از این امر را انجام می دهد، گفت: معتقدیم ریل و راه آهن مهم است و حمل و نقل باید به آن متکی شود؛ ریل می تواند خیلی به کشور کمک کند که در این استان برنامه ای برای راه آهن انجام داده ایم.

 وی بیان داشت: اتصال راه آهن از چابهار را به زاهدان و بیرجند در دستور کار قرار دارد و این مهم سبب اتصال کریدور جنوب به شمال است.

دکتر روحانی با بیان اینکه به دنبال ایجاد فضای آرام در کشور هستیم، گفت: در جنگ و درگیری نمی توان کار کرد و ما نمی گذاریم فضای کشور ناآرام شود.

وی تاکید کرد: ما باید در فضای آرام و آزاد کار و فضای آرام را ایجاد کینم.

شرایط رونق در کشور آغاز شده است

دکتر روحانی بیان کرد: همه باید همدیگر را به نهی از منکر دعوت کنیم اما اینکه یک عده ای بخواهند مابقی را اصلاح کنند درست نبوده و دولت نمی گذارد.

وی افزود: همه باید فضای سالم فرهنگی را ایجاد کنیم و هیچ کس نباید خود را برتر بداند؛ همه باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشند و عده ای فکر نکنند که آنها از همه برترند بلکه ما همه ایرانی و مسلمانیم و باید به هم کمک و دست هم را بگیریم.

 روحانی گفت: فضا باید اسلامی و انسانی باشد و همه بدانند در مملکت فقط قانون اجرا می شود.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی هرچند کویری، بی آب و خشکسال است اما مردم همین استان علی رغم خشکسالی ممتد استعدادهای فراوانی داشته و در بسیاری از محصولات صارکننده، نام آور و نامدار است.

دکتر روحانی به زعفران، زرشک، عناب و انار، داروهای گیاهی، معادن و از همه مهمتر سرمایه انسانی قوی استان اشاره کرد و افزود: خدا به شما اراده قوی و توان علمی داده و از سرزمین شما صاحب نظرانی بلند شده اند که باید از این نعمت‌ها استفاده کرد.

وی گفت: باید سرمایه گذاران را به استان دعوت کنیم که این خود امر به معروف است و نباید بگذاریم که نیروهای خوب از استان بیرون بروند که نهی از منکر بوده و باید همدیگر را به آبادانی استان دعوت کنیم.

رئیس جمهور گفت: خراسان جنوبی استانی مرزی است اما همیشه افغانستان نا امن نمی ماند و باید همسایه خو را به مسیر و کار درست هدایت کنیم که در این زمینه شما تلاش کنید و دولت نیز تلاش خود را می کند.

 روحانی در خصوص فایناس نیز گفت: این امر را در راه آهن، صنایع بزرگ دنبال می کنیم و همه باید تلاش کنند.

وی بیان کرد: بانکها نیز برای حضور در زمینه های مختلف سرمایه گذاری تلاش کنند و و باید بانکها را از بنگاه داری نهی کنیم تا آنها پول خود را در اختیار افراد کارآفرین بگذارند.

روحانی بیان کرد: امروز شرایط رونق در کشور آغاز شده که باید این رونق به رونق مستمر، توسعه و توسعه پایدار تبدیل شود که این کار با تلاش و حرکت و عنایات الهی میسر است.

کد N641576

وبگردی