آفتاب
لاریجانی در دیدار رئیس‌جمهور عراق:

لزوم رفع مشکل ریزگردها در ایران و عراق/ از ائتلاف ضدداعش معجزه ندیدیم

لزوم رفع مشکل ریزگردها در ایران و عراق/ از ائتلاف ضدداعش معجزه ندیدیم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر همکاری ایران و عراق برای رفع معضلات زیست محیطی، به موضوع "تروریسم" در عراق اشاره کرد و گفت: ما از ائتلاف ضدداعش معجزه ندیدیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی امروز و در دومین روز از سفر خود به کشور عراق، در دیدار با رئیس جمهور این کشور گفت: ایران همیشه در سخت‌ترین شرایط کنار شما بوده و دوستی ما یک پیوند قدیمی ریشه‌دار است.

وی تصریح کرد: در عراق شرایط استقرار سیاسی خوبی فراهم شده که نقش شما در این ثبات زیاد بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع همکاری‌های اقتصادی دو کشور که در پارلمان عراق درباره آن صحبت شده است،  گفت: عراق باید در داخل، تولید داشته باشد و از صنایع و معادن برای افزایش تولید بهره‌مند شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم در زمینه نفت و گاز همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

رئیس مجلس کشورمان، همچنین به موضوع گرد و غبار نیز اشاره کرد و گفت: حدود 7 الی 8 سال پیش این موضوع را مطرح کردیم، اما هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته است؛ سرعت گرد و غبار درحال زیاد شدن است و این مسئله باعث گسترش بیابان‌های عراق و ایران می‌شود و این نه تنها زیان اقتصادی دارد، بلکه مشکل بهداشتی هم ایجاد می‌کند.

وی "تروریسم" را موضوع حاد منطقه دانست و اظهار داشت: اشتباهاتی باعث رشد این جریان شد؛ به گونه‌ای که کشورهای منطقه‌ای که به آنها سلاح دادند اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند.

لاریجانی در ادامه تصریح کرد: روس‌ها برای حل مشکل سوریه به دنبال راهکار سیاسی هستند و در این مسئله با ما هم مذاکراتی داشته‌اند که امیدوارم طرح اولیه به نتیجه برسد؛ چراکه برخی کشورها دوست ندارند این ماجرا به سرانجام برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تروریستم اساساً مسئله اول هر کشور است، ابراز امیدواری کرد: باید اراده و همکاری نظامی سایر کشورها در این باره همراه‌تر شود.

وی به ائتلاف آمریکایی ضدداعش اشاره کرد و گفت: ما از این ائتلاف معجزه ندیدیم، مگر شما دیده باشید؛ سوریه و لبنان در راه مبارزه با تروریسم گام‌های خوبی برداشته و جدیت کاری دارند که ما در این زمینه هم کنار شما هستیم.

لاریجانی با بیان اینکه امیدواریم این سفرها به گسترش همکاری‌ها بیانجامد، خطاب به رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد: آقای روحانی به شما سلام رسانده و منتظر خود شما در تهران است.

رئیس مجلس کشورمان همچنین از اهتمام رئیس جمهوری عراق در پذیرایی از زائران در اربعین حسینی تشکر کرد.

کد N641443

وبگردی