آفتاب
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عنوان کرد

الگو قرار دادن روش ائمه اطهار(ع) در برخورد با گروه‌های تکفیری

الگو قرار دادن روش ائمه اطهار(ع) در برخورد با گروه‌های تکفیری

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: با سه اصل می‌توان به کمال رسید. اصل اول معرفت که شامل معرفت الهی و معرفت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است. اصل دوم محبت است که در پی معرفت حاصل می شود و اصل سوم پیروی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: با سه اصل می‌توان به کمال رسید. اصل اول معرفت که شامل معرفت الهی و معرفت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است. اصل دوم محبت است که در پی معرفت حاصل می شود و اصل سوم پیروی است.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت الله محسن اراکی در گفت‌وگو با برنامه اشراق که از شبکه اول سیما جمهوری اسلامی ایران پخش شد، درباره وظیفه امت اسلامی پیرامون حوادثی که اکنون در سطح جهان اسلام در جریان است، اظهار کرد: اولا باید به این توجه داشت که آنچه خدای متعال برای جامعه بشری مقرر کرده پیدایش یک جامعه با فضیلت است و این امر یک امر ممکنی است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دیدگاه‌های سکولاریستی حاکم بر تفکر دنیای امروز خیلی از ممکن‌ها را ناممکن و وجود یک انسان با فضیلت و عادل را غیرممکن جلوه می‌دهند، گفت: شما اگر به حرف های سران تفکر جهان غرب نگاه کنید می بینید که آنها معتقدند که انسان با فضیلت ممکن نیست وجود داشته باشد. این ممکن نیست ها در پرتو آن است که آنها تلاش دارند راه آسمان را بر بشر ببندند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه امامان ما و در رأس آنها رسول اکرم(ص) ابواب آسمان برای جامعه بشری هستند، عنوان کرد: این ها کسانی هستند که آسمان را به زمین وصل می کنند که در برخی از روایات ائمه اطهار(ع) به این نکته اشاره شده است بابی که آسمان را به زمین وصل می کند باب اهل بیت رسول اکرم(ص) است.

اراکی با اشاره به ویژگی‌های این باب تصریح کرد: اولین ویژگی این بابی که از آسمان باز می شود این است که راه را برای تربیت انسان‌های برجسته باز می‌کند در دوران رسول اکرم(ص) بخش اعظمی از دستآوردهای آن حضرت تربیت انسان های برجسته نظیر سلمان فارسی، مقداد و در رأس آنها حضرت امیر المومنین(ع) بود.

وی با بیان اینکه فضائل بسیار زیادی در این افراد مسجل است، افزود: رفتار این انسان ها نمونه کامل عدل و فضیلت است و خدمت گذاری آنها به مردم، ایثار، عدالت و راستگویی شان نمونه بود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه امام رضا (ع) یکی از این انسان ها برجسته و وارسته بود، ادامه داد: سخاوتمندی عبادت، فضیلت و عدالت آن امام همواره زبانزد است.

اراکی در ادامه این گفتگو با اشاره به روش‌های مقابله و تعامل با گروه‌های تندرو و تکفیری‌ها در شرایط کنونی، اظهار کرد: طبیعی است کسی که شمشیر کشید و خواست با شمشیر تعامل کند شمشیرش را نمی‌شود با دست خالی جواب داد؛ بنابراین شمشیر را باید با شمشیر جواب داد، اما آنجا که دشمن شمشیر نکشید و با سخن و شیوه‌ای غیر از شیوه شمشیر روبروی ما ایستاد ممکن است در این مرحله سخن بد و توهین آمیز بزند. اینجا باید در مقابل سخن بد و توهین آمیز همانند رفتار ائمه اطهار(ع) که دقیقا برگرفته از قرآن کریم است، رفتار کنیم. اولا با برهان و دلیل بطلان راه آنها را بیان کنیم تا آن کسی که هجمه می‌کند و بد می‌گوید در دل او بشود اثرگذار بود و اگر اثرگذار نشد حداقل در دل دیگران بتوانیم اثر گذار باشیم.

وی افزود: نکته دوم پند، اندرز و موعظه حسنه است و نکته سوم سوم حکمت است. حکمت در این جا موضوعی بسیار مهم است؛ یعنی در هر موقعیتی بهترین رفتار و مناسب‌ترین رفتار را برگزینیم در یک موقعیت بهترین رفتار سکوت است آن را برگزینیم و در جایی دیگر نیز بهترین رفتار محبت و مهربانی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: رفتار امامان ما از حضرت علی(ع) تا حضرت ولی عصر(عج) همه شان برگرفته از رفتار رسول اکرم(ص) است و رفتار آنها نسخه برابر با اصل رفتار رسول اکرم (ص) است که در برابر بدگویی و هتاکی های دشمنان، آنها را به دوستی و محبت رهنمود می کردند.

اراکی با اشاره به برخی از نمونه های رفتاری امام رضا(ع)، تاکید کرد: در رفتار امام رضا(ع) از این دست نمونه ها بسیار زیاد داریم که با دشمنان و کسانی که به وی تعدی می کردند رفتار احسان گونه ای داشتند و گاهی برای آنها هدیه می فرستاندند و با سخن نیک و مهربانی با آنها برخورد می کردند؛ بنابراین این روش، روش ائمه اطهار است. ما نیز باید در برابر تکفیری ها و گروه‌های تند رو اینگونه رفتار کنیم.

وی افزود: بنابراین آنجا که شمشیر می کشند نمی توان با دست خالی پاسخ آنها را داد بلکه باید با روش خودشان با آنها مقابله شود اما آنجا که با جنگ، شمشیر، انفجار و کشتار عمل نمی کنند باید مقابل هر نوع گفتاری که از خودشان نشان می دهند از تعلیمات قرآنی استفاده کرد و سیئه را با حسنه پاسخ داد یعنی آنها اگر روش بدی به کار می گیرند ما روش خوب را برگزینیم، اگر آنها برهان ندارند ما از برهان و استدلال استفاده کنیم و اگر تخریب می کنند ما تبیین کنیم و به‌هر حال در برابر جو سازی ها و غوغا سالاری های آنها ما زبان منطق و دلیل را داریم و نیازی به غوغا سالاری نداریم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در پایان با بیان اینکه بدی‌ها را باید با خوبی و رفتار حسنه پاسخ دهیم، گفت: ما این اصل را در منابع دینی‌مان داریم که سه اصل می توان به کمال رسید. اصل اول معرفت است که هم شامل معرفت الهی و هم معرفت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است. اصل دوم محبت است که در پی معرفت حاصل می شود و اصل سوم پیروی است.

انتهای پیام

کد N641371

وبگردی