آفتاب
صدای روسیه گزارش داد:

برنامه های مسکو برای افزایش فعالیت هسته ای هند

برنامه های مسکو برای افزایش فعالیت هسته ای هند

روسیه در نظر دارد ظرف 20 سال آینده 12 نیروگاه هسته ای با هدف تولید برق در هند احداث کند و همین امر فضایی جدید برای افزایش مناسبات دهلی-مسکو پدید آورده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ویوس آو راشا، هند برای احداث نیروگاه جدید برق اتمی فضایی در اختیار روسیه قرار می دهد و در فضای نیروگاه برق کودانکولام که هم اکنون مشغول به کار است، دو رآکتور دارای 3 و 4 واحد انرژی احداث خواهند شد.

طبق برنامه، روسیه در 20 سال آینده، 12 واحد برق اتمی در سراسر هند احداث خواهد کرد. "آنتون خلوپکوف" مدیر مرکز انرژی و امنیت و سردبیر مجله کلوپ هسته ای، در این رابطه می گوید: احداث 12 واحد در سراسر هند یک نقشه راه است. زیرا امروز خوشبینانه ترین زمان برای احداث یک واحد انرژی، نه تنها با پروژه روسی که حتی با پروژه های سایر قدرت های هسته ای پیشرفته، بین پنج تا شش سال طول می کشد. به این ترتیب، توافق نامه جدید حاکی از این است که برای فدراسیون روسیه ظرفیت صادراتی بازار هند بهترین و پرحجم ترین است.

علاوه بر این، بیشتر قدرت های هسته ای دنیا اعم از فرانسه و امریکا و حتی کره جنوبی در آینده، به بازار انرژی اتمی هند توجه دارند. با این حال، روسیه به نسبت سایر رقبا برتری هایی دارد که از جمله آنها همکاری های دوجانبه تاریخی در حوزه اتمی است. روسیه حتی در سال های سختی هند و زمانی که این کشور در روابط اتمی خود دچار مشکل بود، به دهلی کمک کرد. روسیه نه تنها جایگاه اول را در بازار هند از آن خود ساخته که حتی جدیدترین فناوری های خود را در حوزه انرژی اتمی به هند صادر می کند. "پتر توپیچکانوف" کارشناس برنامه مشکلات عدم گسترش از مرکز کارنگی مسکو می گوید: ایالات متحده امریکا بر خلاف فرانسه و روسیه مدتی طولانی از احداث نیروگاه در کشور خود و دیگر کشورها دست کشیده، لازم به ذکر است که تجربه احداث نیروگاه برق اتمی نسل 4 فقط در دستان روسیه است.

نیروگاه برق اتمی کودانکولام بزرگترین پروژه در هند محسوب می شود. پس از راه اندازی دومین راکتور در بهار سال 2015، این ایستگاه دو هزار مگاوات برق تولید می کند. ویژگی متمایز کننده نیروگاه برق اتمی کودانکولام این است که فضای مذکور همزمان به عرصه رقابت ها برای آموزش متخصصین اتمی هند نیز بدل شده است. به گفته مدیر این نیروگاه، مهندسین هندی از تجربه غنی احداث، راه اندازی و اداره نیروگاه برق اتمی برخوردار هستند. این تجربه به طرف هندی فرصت می دهد که حضوری فعال در احداث سومین و چهارمین واحد اتمی داشته باشند. طبق محاسبات صورت گرفته، نزدیک به 20 تا 25 درصد اجزای این سیستم و سیستم سردکننده هر دو رآکتور در هند تولید خواهد شد.

کد N641226

وبگردی