آفتاب

مقدمه‌چینی برای دیدار امیر قطر و سیسی/ امیر قطر: چاره‌ای جز بهبود روابط با سیسی نداریم

مقدمه‌چینی برای دیدار امیر قطر و سیسی/ امیر قطر: چاره‌ای جز بهبود روابط با سیسی نداریم

یک روزنامه ترکیه‌ای گزارش داد که امیر قطر به مقامات ترکیه‌ای گفته است که "راهی جز بهبود روابط با عبدالفتاح سیسی وجود ندارد". در همین حال، رئیس سازمان اطلاعات قطر با تعدادی از مسوولان مصری دیدار کرد که این دیدار جهت تمهیدات برای دیدار قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری مصر با امیر قطر صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه فلسطین الیوم، منابع که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که احمد بن ناصر بن جاسم، رئیس سازمان اطلاعات قطر بنا به دستور تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر وارد قاهره شد و با مسوولان مصری در قاهره دیدار کرد که این دیدار برای تمهیدات جهت دیدار قریب‌الوقوع عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر با امیر قطر صورت گرفت.

منابع امنیتی و دیپلمات‌ها خاطرنشان کردند: این مقام قطری به قاهره آمد تا به دیدگاه‌های مسوولان عالی‌رتبه درخصوص بندهای توافق آشتی گوش فرا دهد تا در آینده، رئیس‌جمهوری مصر و امیر قطر درخصوص این بندها به توافق دست یابند.

منابع افزودند: رئیس سازمان اطلاعات قطر با یکی از مسوولان امنیتی در هتلی مشهور دیدار کرد و حدود دو ساعت درخصوص «سوء استفاده اخوان‌المسلمین از دولت قطر و شبکه الجزیره برای تلاش جهت تغییر نظام حاکم در مصر و تحریک به خشونت» بحث و گفت‌وگو کردند.

آنها تصریح کردند: این مقام مصری گفت که ما مشکلی در مورد انتقادها نداریم، اما این انتقادها باید درست بوده و بدون دشنام باشد. مقام قطری نیز نسبت به بهبود روابط مصر- قطر ظرف روزهای آتی اظهار امیدواری کرد و عنوان داشت که مصر و قطر دو کشور برادر بوده و منافع آنها یکی است.

پس از عزل محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر، روابط قاهره و دوحه دچار تنش شدیدی شد، اما اخیراً دیداری میان عبدالفتاح سیسی با فرستاده امیر قطر و فرستاده پادشاه عربستان صورت گرفت و قاهره، دوحه و ریاض پس از این دیدار بیانیه‌های جداگانه‌ای را صادر کرده و از آشتی و نزدیکی روابط میان قطر و مصر استقبال کردند.

همچنین در اقدامی غافلگیرکننده، پخش شبکه «الجزیره مستقیم مصر» که از دوحه پخش می‌شود و درخصوص اوضاع مصر است، به صورت «موقت» متوقف شد تا «شرایط مناسبی برای پخش مجدد آن از قاهره» فراهم شود.

ناظران معتقدند که احتمالاً در روابط مصر و قاهره از طریق تکمیل روند آشتی و همچنین توقف پخش این شبکه گشایشی حاصل می‌شود.

امیر قطر: چاره‌ای جز بهبود روابط با سیسی نداریم

از سوی دیگر، روزنامه تودی زمان ترکیه گزارش داد که امیر قطر از مقامات ترکیه‌ای خواست تا گام‌های جدی برای عادی‌سازی روابط مصر و ترکیه اتخاذ کنند و همچنین به آنها گفت که چاره‌ای جز بهبود روابط با سیسی وجود ندارد.

این روزنامه اعلام کرد که امیر قطر این پیام خود را در جریان سفرش به آنکارا در هفته گذشته به مسوولان ترکیه‌ای انتقال داد.

تودی‌زمان همچنین به تلاش وزارت خارجه ترکیه برای اصلاح روابط با مصر در سال گذشته اشاره و اعلام کرد: اظهارات و انتقادهای شدید رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه مانع از نزدیک شدن روابط دو کشور شد.

این روزنامه ترکیه‌ای اعلام کرد که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ژوئیه گذشته به اردوغان هشدار داد که ترکیه بدون بهبود روابط با مصر، نمی‌تواند در تحقق صلح در خاورمیانه نقش داشته باشد.

انتهای پیام

کد N641202

وبگردی