آفتاب

تلاش قاهره برای نزدیک شدن به قدرت‌های بزرگ آسیا

تلاش قاهره برای نزدیک شدن به قدرت‌های بزرگ آسیا

روسای جمهور دو کشور مصر و چین در نشست مشترکشان در پکن ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه‌ خاورمیانه، بیانیه مشترکی را در خصوص آغاز روابط نظامی گسترده میان دو کشور امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه الشرق الاوسط، در این نشست که روز سه شنبه در پکن برگزار شد، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر با شی جینپینگ، همتای چینی‌ خود در خصوص مهم‌ترین تحولات اخیر منطقه خاورمیانه بحث و تبادل نظر کرد.

در این نشست السیسی گفت: مصر عاملی کلیدی در طرح رئیس جمهوری چین جهت احیای "جاده ابریشم" است و پروژه جدید کانال سوئز اهمیت زیادی در این طرح دارد.

در این نشست پنج توافقنامه در زمینه همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی و فناوری از جمله همکاری در زمینه تکنولوژی فضا، انرژی‌های جدید و ساخت آزمایشگاه مشترک انرژی‌های جدید به امضا رسید.

علاوه بر این روسای جمهور چین و مصر، بیانیه مشترکی را جهت آغاز روابط نظامی جامع میان دو کشور امضا کردند.

پیش از آغاز این نشست السیسی در سخنرانی خود در انجمن مشترک طرح "جاده ابریشم" گفت: مصر از سرمایه‌گذاری‌های خارجی به شرط توان تقبل هزینه‌ها توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار، سرعت عمل و داشتن تخصص برای انجام پروژه‌های بزرگ استقبال می کند.

شی جینپینگ نیز به نوبه خود ضمن تحسین نقش مصر در جهان عرب و آفریقا بر آمادگی چین برای توسعه روابط خود در تمامی زمینه‌ها با مصر تاکید کرد.

رئیس جمهوری چین در ادامه با اشاره به اینکه مصر اولین کشور عربی است که چین را به رسمیت شناخته و با این کشور روابط مختلفی را آغاز کرده عنوان داشت: چین به ایجاد روابط استراتژیک و جامع با مصرعلاقمند است.

رئیس جمهوری مصر در این دیدار با هشدار نسبت به خطرات تروریسم درمنطقه به ویژه جنوب لیبی، اوضاع سوریه را پیچیده توصیف کرد.

السیسی در این سفر با وزیر گردشگری و روسای چند شرکت توریستی در چین نیز دیدار کرد.

رئیس جمهوری مصر پیشتر نیز با هدف تقویت روابط خود با روسیه به مسکو سفر کرده بود.

انتهای پیام

کد N641129

وبگردی