آفتاب
استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با مهر:

تاریخ درباره نقض حقوق بشر توسط آمریکا قضاوت خواهد کرد

تاریخ درباره نقض حقوق بشر توسط آمریکا قضاوت خواهد کرد

پروفسور محمود منشی پوری با تشریح چگونگی نقض حقوق بشر توسط بازجویان سیا دولت جورج بوش را به ترغیب دیگر دولت ها به اتخاذ رفتارهای مشابه متهم کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی انتشار گزارش "دایانا فنیشتین" درباره اقدامات غیرقانونی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در خصوص شکنجه زندانی ها و مظنونین به تروریسم گفتگویی با دکتر "محمود منشی پور" استاد مطالعات خاورمیانه دانشگاه کالیفرنیا-برکلی آمریکا صورت گرفته است که در ذیل آمده است.

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: در گزارشی که توسط سازمان سنا در خصوص بازجویی ها و شکنجه های سیا منتشر شد این سازمان این اقدامات را شکنجه ندانسته و اعلام کرده که این اقدامات شیوه های پیشرفته بازجویی هستند. نظر شما در این مورد چیست؟

تسهیل تکنیک های بازجویی (EIT ) تعبیری است که برای شکنجه توسط کمیته اطلاعاتی سنا بکار برده شده است که بر اساس فریب و نقض حقوق بشر بوده است. گزارش دایانا فنیشتین دریافته است که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بطور مرتب رئیس جمهور و کنگره این کشور را درخصوص اطلاعات دریافتی فریب داده و گمراه کرده اند و از ارائه اطلاعات صحیح درباره بازداشتگاه های سری خود در گوشه و کنار جهان خودداری کرده اند. بر اساس این گزارش تعداد بیشتری از زندانیان نسبت به تعدادی که قبلا سیا اعلام کرد بود در معرض شکنجه غرق مصنوعی بوده اند. این روزها مدارک بیشتری دال بر دست داشتن آمریکا و متحدان اروپایی اش در شکنجه زندانیان دشمن به بهانه امنیت ملی افشاء شده است که در حقیقت نقض کنوانسیون ژنو می باشند.

بسیاری از کارشناسان اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده اند که زمان آن رسیده است تا پارلمان های کشورهایشان این مسئله را پیگیری و شفاف سازی کنند تا بفهمند واقعا چه اتفاقی افتاده است. در سال های بعد از حملات 11 سپتامبر چندین کشور اروپایی اجازه دادند تا سیا کارهای کثیفی انجام دهد. بنا بر اسناد پارلمان اتحادیه اروپا سه کشور لهستان، رومانی و لیتوانی حتی به سیا اجازه داده اند تا مراکز بازداشت مخفی در خاکشان برپا کند که عملیات آنها کاملا خارج از مقررات مشروع و قانونی بوده است.

معمولاً در توجیه شکنجه های صورت گرفته همواره "امنیت کشور"(state security) مورد توجیه قرار می گیرند. این در حالی است که آشکارا "امنیت انسانی"(human security) زیر پا گذاشته می شود و حقوق بشر نقض می شود؟ نظر شما چیست؟

همچنین اخیرا دریافته ایم که در شکنجه ها از نوعی شیوه ها و روش های جدیدی استفاده شده است که نوعی تجاوز جنسی به حساب می آیند و نقض حقوق بشر و حتی جرایم جنگی می باشند. این گزارش همچنین نشان می دهد که بین سال های 2002 تا 2004 آمریکا بطور مخفی پول هایی را به برخی دولت ها پرداخته تا اجازه دهند این مراکز غیرقانونی شکنجه در خاکشان به فعالیت های خود ادامه دهند. اسناد و مدارک بیشتر نشان می دهند که این شیوه های شکنجه جدید نه تنها غیر اخلاقی بوده اند بلکه غیرقانونی هم بوده اند. هنوز مشخص نیست که چگونه با شکنجه توانسته اند اطلاعات امنیتی ارزشمند و قابل اعتمادی از مظنونین به دست بیاورند. شیوه های شکنجه ای از قبیل قرار دادن تحت فشار و در محیط های تنگ، محروم کردن از خواب و غرق مصنوعی از سوی دولت جورج بوش به خاطر اینکه این شیوه ها موجب مرگ قریب الوقوع و آسیب های مغزی دراز مدت نمی شوند مورد دفاع قرار گرفته اند. واگذاری مسائل امنیتی به پیمانکاران خصوصی مثل "بلک واتر" که تحت هیچ قانون الزام آوری نمی باشند و به هیچ موسسه و نهادی پاسخگو نمی باشند اثبات کرده که این کار هم از نظر سیاسی و هم از نظر اخلاقی نوعی بی مسئولیتی است.

اقدامات بی سر و صدای دولت بوش موجب شد تا حتی سربازان معمولی اقدام به اقدامات غیرانسانی کنند و فکر کنند که پیروی از دستورات یک مسئله و وظیفه میهن پرستی است. سناریوی معروف به بمب ساعتی که از سوی وکلای سیا هم خیلی از آن دفاع شده و باید نشان داده شود که موجب به دست آمدن اطلاعاتی شده است که بسیاری از تهدیدات امنیتی را دفع کرده است. حتی رفتار مشکل ساز آمریکا با زندانیان گوانتانامو موجب شده است تا دیگر کشورها هم سیاست های مشابهی اتخاذ کنند.

در آستانه انتشار گزارش اخیر جان برنان رئیس سیا با اینکه برخی رفتارهای صورت گرفته را خشن و خارج از مقررات و قوانین خواند اما کم و بیش به دفاع از این اقدامات پرداخت. وی با اینکه به اشتباهات صورت گرفته که موجب خدشه دار شدن اعتبار سیا شده است اعتراف کرد اما نتایج حاصل از این اقدامات را غیرقابل درک خواند. صرف نظر از مسائل، این گزارش ها این سوال را به وجود آورده است که آیا سیا باید مستقیما در امر مبارزه با تروریسم وارد شود یا خیر.

آیا آمران و عاملان شکنجه های سیا مورد پیگرد قانونی در محاکم داخلی و یا احیاناً در محاکم بین المللی قرار می گیرند؟

اینکه آیا کنگره جدید که در سیطره جمهوری خواهان است طراحان این سیاست های شکنجه را مورد تعقیب قضایی قرار خواهد داد یا خیر، باید منتظر ماند و دید. هر چند که احتمال این کار اندک به نظر می رسد. رئیس جمهور باراک اوباما گفته است که هیچ جرم قابل تعقیبی از سوی نیروهای حرفه ای فدرال صورت نگرفته است و هدف تایید یافته های وزارت دادگستری آمریکا بوده است. در عین حال برخی دیگر از سیاستمداران ارشد آمریکایی مثل سناتور جان مک کین گفته اند زمان آن فرا رسیده است که این فصل بسته شود زیرا آمریکا با دشمن جدیدی مثل داعش که قصد نابودی آمریکا را دارد مواجه است. شاید اینطور باشد! اما تاریخ درباره اقدامات آمریکا و متحدانش قضاوت خواهد کرد که بعد از حملات 11 سپتامبر اقدام به شکنجه بازداشتی ها و نقض حقوق به رسمیت شناخته شده آنها توسط جامعه بین المللی کردند. شایان ذکر است که افکار عمومی جامعه جهانی خواستار برخوردی متفاوت با این نوع نقض حقوق بشر است.

..............

گفتگو از پیمان یزدانی

کد N641051

وبگردی