آفتاب

لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس عراق: لای‌روبی اروندرود زودتر انجام شود/ گروه دوستی فعال‌تر باشد

لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس عراق: لای‌روبی اروندرود زودتر انجام شود/ گروه دوستی فعال‌تر باشد

علی لاریجانی در دیدار با رئیس مجلس عراق با بیان اینکه دورنمای وضعیت عراق مثبت است، گفت: قطعاً اینگونه سختی‌ها تمرینی است برای شناختن دوستان واقعی منطقه‌ای و به طور حتم، ایران در مبارزه با تروریسم به عراق کمک می‌کند.

به نقل از فارس علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی،‌ امروز چهارشنبه در دومین روز سفر خود به کشور عراق، با سلیم الجبوری رئیس پارلمان این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در این دیدار آخرین تحولات منطقه‌ را مورد بحث و بررسی قرار داده و درباره ارتقای روابط میان پارلمان‌های دو کشور گفت‌وگو کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با حضور در پارلمان عراق، در جمع برخی از اعضای پارلمان این کشور،گفت: علاقمندیم گروه دوستی دو کشور بیش از گذشته فعال‌تر باشد.

وی به موضوع گسترش روابط همکاری دو کشور اشاره کرد و ادامه داد: ما از دوران حکومت صدام در کنار شما بودیم و از تفکر دموکراتیک در عراق حمایت کردیم، البته از همان زمان دشمنانی وجود داشتند که به دنبال ناآرامی در عراق بودند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایران وظیفه خود می‌دانست که با همه ظرفیت‌های خود در کنار ملت و مردم عراق باشد.

لاریجانی با بیان اینکه روابط ایران و عراق در شرایط مختلف منطقه و در طول تاریخ نزدیک و رایزنی‌های سیاسی بسیار تنگاتنگ بوده است، تصریح کرد: هم‌اکنون عراق مقابل جریان‌های افراطی و تروریستی قرار گرفته که این گروه‌ها سعادت مردم را می‌خواهند و تمام جریانات دینی را مورد حمله قرار می‌دهند، از این رو این گروه‌ها به این قومیت هیچ اهمیتی نمی‌دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دورنمای وضعیت عراق مثبت است، افزود: قطعاً اینگونه سختی‌ها ملت‌ها را آبدیده می‌کند و تمرینی برای شناختن دوستان واقعی منطقه‌ای است از این رو این ظرفیت، شرایط منطقه را تغییر می‌دهد و به طور حتم، ایران در مبارزه با تروریسم به عراق کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: در سفر اخیر الجبوری به تهران گفتیم که روابط دو کشور می‌تواند از سطح فعلی افزایش پیدا کند، از این رو در شرایط کنونی زمینه همکاری برای ارتقای سطح تولید در عراق و به تبع آن اشتغال جوانان این کشور فراهم است و از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران در زمینه رونق تولید در ایران تجربیات بسیاری دارد به‌ویژه در حوزه برق ایران می‌تواند کمک‌های بسیاری به عراق کند.

لاریجانی با بیان اینکه همکاری‌های نفتی و گازی ایران و عراق بسیار با اهمیت است، افزود: به‌ ویژه با شیطنت‌های اخیر برخی کشورها برای کاهش قیمت نفت و زیان‌های وارده به دولت عراق و برخی کشورهای صادر کننده، افزایش سطح همکاری در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از موضوعات مورد بحث مقوله بحران ریزگردها در منطقه است که این مشکل، عامل مخربی برای توسعه کشورها محسوب می‌شود، از این رو در چند سال اخیر مذاکرات زیادی ین ایران و عراق برگزار شد و هم‌اکنون هم تقویت و افزایش این نشست‌ها ضروری و مهم است.

وی با بیان اینکا همکاری‌های پارلمانی می‌تواند تسهیل‌کننده روابط پارلمانی دو کشور باشد، افزود: مجلس ایران علاقمند به افزایش فعالیت گروه دوستی پارلمانی دو کشور است تا زمینه برای گفت‌وگوی کمیسیون‌های تخصصی فراهم شود.

لاریجانی لایروبی سریع شط‌العرب و اروند رود را ضروری دانست و اضافه کرد: با این اقدام شرایط بهتری برای استان‌های همجوار کشور عراق فراهم می‌شود و بازرگانی در این مناطق فعال‌تر می‌شود.

سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمدگویی به علی لاریجانی و هیأت ایرانی به موضوع ارتباط دوسویه اشاره کرد و بیان داشت: مهم‌ترین چالش منطقه بحث تروریست داعش است و عراق در این خصوص بهای سنگینی پرداخت کرده است.

وی تصریح کرد: ما با تندروی در هر لباسی مخالفیم و امیدواریم در مسیر گسترش همکاری‌ها با هم حرکت کنیم.

به گزارش فارس در این دیدار، همچنین جلال طالبانی از طرف فراکسیو ن کرد در پارلمان عراق گفت: ایران در زمان صدام به ما پناه داد و ما را کمک کرد و اکنون نیز اولین کشوری بود که به درخواست ما برای مقابله با تروریست‌ها پاسخ مثبت داد و بدون کمک ایران نمی‌توانستیم از مناطق خود دفاع و یا مناطق از دست رفته را پس بگیریم.

در این دیدار، محمود شهدانی نیز گفت: از ایران ، عربستان و ترکیه می‌خواهیم تا باهم گفت‌وگو کنند، چراکه امروز داعش عامل اتحاد همه نیروهای سیاسی در عراق شده است.

یوسف، نماینده اقلیت مجلس عراق نیز در ادامه این دیدار با اشاره به حجم گسترده عزاداران حسینی در اربعین گفت: عزاداران حسینی در آن ایام از زوار حج بیشتر بودند.

در ادامه این دیدار عباس بیاتی نماینده دیگر پارلمان عراق نیز گفت: ایران تنها کشوری بود که در حفظ بغداد و اربیل به داد ما رسید و روابط ایران و عراق نمونه‌ای خوب از یک رابطه اسلامی است.

سمیرا موسوی دیگر نماینده پارلمان عراق نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: ایران حق همسایگی خود را ادا کرده و امروز هم لازم است که هر دو پارلمان در زمینه کشاورزی کمک کنند تا بتوانیم رشد اقتصادی داشته باشیم.

 

45503

کد N641023

وبگردی