آفتاب

روسیه 57 تن را در ارتباط با حمله تروریستی سال 2005 محکوم کرد

روسیه 57 تن را در ارتباط با حمله تروریستی سال 2005 محکوم کرد

پس از یک دهه روند دادرسی حمله مسلحانه به شهر نالچیک در قفقاز شمالی، یک دادگاه روسی 57 را محکوم کرد که پنج تن از آنان حبس ابد گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حمله اکتبر 2005، ده‌ها فرد مسلح با حمله به شهر نالچیک، به نیروهای امنیتی، فروشگاه‌های سلاح و سایر ساختمان‌ها حمله کردند. در جریان این حمله، 51 تن از جمله 35 پلیس کشته و بیش از 200 تن زخمی شدند.

بازجویان روز سه‌شنبه اعلام کردند، مهاجمان قصد داشتند تا با اقدامات تروریستی و تسلیحات مختلفی از کلاشنیکف گرفته تا موشک‌های قابل حمل، «دولت اسلامی» در قفقاز روسیه تشکیل دهند.

کمیته تحقیقات در بیانیه‌ای اعلام کرد، دانشگاه عالی منطقه کاباردینو- بالکاریا تمام 57 متهم را گناهکار شناخت و تمام آنها از چهار سال و 10 ماه تا 23 سال مجازات زندان دریافت کردند. پنج تن از آنان نیز حبس ابد گرفتند.

در میان اتهامات، اقدامات مرتبط با تروریسم، تصرف غیرقانونی سلاح، قتل و شورش مسلحانه به چشم می‌خورد. در پی این حمله، چندین تن از عاملان مظنون از جمله شبه‌نظامیان چچن در عملیات‌ امنیتی کشته شدند.

عفو بین‌الملل با اشاره به مدارکی از شکنجه و اعتراف اجباری از متهمان، احکام صادره را «بی‌عدالتی بزرگ در سیستم قضایی» توصیف کرد.

انتهای پیام

کد N640950

وبگردی