آفتاب

کشورهای حوزه بالتیک به دنبال تقویت نیروهای نظامی خود هستند

کشورهای حوزه بالتیک به دنبال تقویت نیروهای نظامی خود هستند

هواپیماهای جنگی روسیه در حالی روزانه ۳۰ بار در مرزهای کشورهای حوزه دریای بالتیک رهگیری می‌شوند که کشورهای بالتیک اکنون ضمن افزایش بودجه نظامی از ناتو درخواست کمک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کشورهای حوزه دریای بالتیک از جمله لیتوانی، لتونی و استونی در شمال‌ شرق اروپا واقع هستند. این سه کشور پس از سقوط شوروی سابق عضو اتحادیه اروپا و پیمان ناتو شدند. همسایگی این کشورها با روسیه و حضور قابل توجه روس‌تباران در این کشورها که حدود یک چهارم از جمعیت این کشورها برآورد می‌شود، نگرانی سران کشورهای بالتیک را بیشتر کرده است.

نگرانی این کشورها بی‌دلیل هم نیست، زیرا هر سه کشور پس از جنگ جهانی دوم به اشغال ارتش شوروی درآمدند و پس از سقوط شوروی استقلال خود را بدست آوردند.

پس از استقلال لیتوانی، روس‌تبارهای این کشور بارها از تبعیض علیه خود شکایت کرده‌اند. مقامات روسیه به دقت وضعیت روس‌تبارها را نظاره می‌کنند.

در حال حاضر لیتوانی ارتش خود را در وضعیت آماده‌باش نگه داشته است. مقامات این کشور اعلام کردند که ۲۲ ناو جنگی روسیه در مرزهای این کشور در دریای بالتیک مشاهده شده است.

وضعیت استونی نیز شبیه لیتوانی است. این کشور از سمت شرق با روسیه هم مرز است. بیش از ۲۵ درصد مردم این کشور نیز روس تبارهستند. استونی در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست و به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پذیرفته شد.

بحران اوکراین و الحاق کریمه به روسیه باعث شد اوکراین و کشورهای بالتیک بودجه نظامی خود را افزایش دهند. اما بودجه نظامی کشورهای بالتیک که در سال ۲۰۱۴ حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو بود در قیاس با روسیه که بودجه نظامی آن ۶۰ میلیارد یورو برآورد می‌شود، بسیار ناچیز است.

به‌رغم آن کشورهای بالتیک قصد دارند ارتش‌های خود را به سلاح‌های مدرن مجهز کنند. وزیر دفاع استونی اخیرا قراردادی ۱۳۸ میلیون یورویی برای خرید تانک و دیگر تجهیزات نظامی با آمریکا و هلند امضا کرد. لتونی هم قراردادی ۵۰ میلیون یورویی با انگلستان منعقد کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه دویچه وله، سران کشورهای بالتیک از ناتو درخواست می‌کنند که در این کشورها حضور بیشتری داشته باشد. الکساندراس ماتونیس، کارشناس نظامی اهل لیتوانی می‌گوید، کشورهای بالتیک در صورت حمله نظامی روسیه در بدترین صورت فقط می‌توانند در مقابل ارتش روسیه تا آن حد مقاومت کنند تا نیروهای ناتو وارد عمل شوند.

حمایت روسیه از جدایی‌طلبان شرق اوکراین و ورود نظامیان روس به این کشور، متحدان ناتو در حوزه دریای بالتیک را نگران کرده که این کشورها می‌توانند هدف بعدی باشند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در سفر اخیر خود به تالین، پایتخت استونی اعلام کرده بود، ایالات متحده قصد دارد تعداد بیشتری واحدهای نیروی هوایی و هواپیما به حوزه دریای بالتیک اعزام کند. پیشتر آمریکا از اعزام حدود ۶۰۰ سرباز به شرق اروپا و شرکت آن‌ها در رزمایش نظامی در لهستان، لیتوانی و استونی خبر داده بود.

انتهای پیام

کد N640616

وبگردی