آفتاب

نهایی شدن ائتلاف جدید روسیه با 4 کشور شوروی سابق

نهایی شدن ائتلاف جدید روسیه با 4 کشور شوروی سابق

روسیه و چهار کشور شوروی سابق ایجاد ائتلاف جدید اقتصادی را با هدف تقویت یکپارچگی طرفین نهایی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، البته این گروه جدید همزمان با انتقاد رئیس‌جمهور بلاروس از مسکو تا حدودی دچار تزلزل شده است.

این ائتلاف با نام "اتحادیه اقتصادی اورآسیا" شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان از اول ژانویه 2015 اعلام موجودیت می‌کند و علاوه بر اقتصاد و تجارت آزاد، به دنبال همکاری در سیستم‌های مالی اعضا و تنظیم سیاست‌های صنعتی و کشاورزی در کنار شبکه‌های حمل‌ونقل و بازار کار است.

روسیه تلاش کرد تا اوکراین را نیز به این جمع اضافه کند اما رئیس‌جمهور سابق این کشور که حامی روسیه نیز بود در فوریه 2014 و در پی یکسری تظاهرات از کار برکنار شد. روسیه شبه‌جزیره کریمه را به خود الحاق کرد و همین امر باعث تنش‌هایی در منطقه شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته که این ائتلاف جدید اقتصادی می‌تواند ببازدهی 4.5 میلیارد دلار دربر داشته باشد، باعث شود تا 170 میلیون تن با یکدیگر در ارتباط باشند.

وی پس از مذاکرات با رهبران کشورهای عضو این ائتلاف جدید افزود: یکپارچگی اورآسیا بر مبنای منافع و سودهای مشترک است.

بلاروس که بین اتحادیه اروپا و روسیه عملا گیر افتاده به خاطر اعمال تحریم‌های غرب علیه مسکو ضرر و زیان زیادی متحمل شده است.

مقام‌های روس نیز در قبال این تحریم‌ها دست به اقدامات تلافی‌جویانه زده و واردات گوشت و شیر بلاروس را متوقف کرده‌اند که همین امر باعث ضرر زیادی به اقتصاد بلاروس شده است.

لوکاشنکو در این باره گفت: به خاطر نقض هنجارهای بین‌المللی، ما با ممنوعیت و لغو صادرات و واردات مواجه شده‌ایم این اقدامات یکطرفه و بدون رایزنی انجام گرفتند.

انتهای پیام

کد N640243

وبگردی