آفتاب

توصیه رئیس شورای اروپا به اردوغان در مورد وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی

توصیه رئیس شورای اروپا به اردوغان در مورد وضعیت روزنامه‌نگاران بازداشتی

در پی جنگ لفظی اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا، رئیس شورای اروپا خطاب به رجب طیب اردوغان تاکید کرد، وی باید از برخورد منصفانه با روزنامه نگاران بازداشتی اطمینان حاصل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، "دونالد تاسک"، رئیس جدید شورای اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد، وی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نحوه‌ ارتقای روابط را بررسی کرده‌اند.

تاسک همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا از تلاشهای ترکیه برای حمایت از آوارگان سوری استقبال می‌کند.

این مقام اتحادیه اروپا که پیشتر نخست‌وزیر لهستان بود، با اشاره به بازداشت‌ روزنامه نگاران و افراد نزدیک به مخالفان اردوغان گفت: در گفت‌وگویی تلفنی ما تحولات اخیر ترکیه از جمله بازداشت‌های اخیر و اهمیت روند حقوقی بی‌طرفانه و شفاف به بحث گذاشته شد. ما توافق کردیم که در این باره تماس نزدیکی داشته باشیم و در اولین فرصت دیدار کنیم.

هفته گذشته اردوغان خطاب به اتحادیه اروپا گفت که تحولات ترکیه به آن‌ها ارتباطی ندارد و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور مذاکرات با ترکیه، بازداشت‌های اخیر را مغایر ارزش‌های دموکراتیک توصیف کردند.

اردوغان گفته بود: ما نگران این نیستیم که اتحادیه اروپا چه خواهد گفت. اتحادیه اروپا ما را بپذیرد یا نپذیرد، ما نگران نیستیم. لطفا عقل‌تان را برای خودتان نگه دارید.

موگرینی همچنین نسبت به تحرکات اخیر ترکیه علیه فتح الله گولن، روحانی ترک تبار ساکن آمریکا اظهار شگفتی کرد خصوصا اینکه این اقدامات تنها چند روز پس از سفر وی به آنکارا صورت گرفت.

انتهای پیام

کد N640169

وبگردی