آفتاب

زمانیان: درآمدهای صادرات، مالیات و معادن جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه 94 شود

زمانیان: درآمدهای صادرات، مالیات و معادن جایگزین درآمدهای نفتی در بودجه 94 شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر لزوم جایگزین کردن درآمدهای صادرات، مالیات و معادن به جای درآمدهای نفتی در بودجه 94، در عین حال گفت که صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری کشور بخش زیادی از کسری بودجه را جبران خواهد کرد.

سیدسعید زمانیان دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: قاعدتا ما باید در بودجه واقعیت‌های قیمت نفت را در نظر بگیریم و قیمت نفت هر چه که هست بر اساس همان برنامه ریزی کنیم. نه اینکه وقتی نفت به 50 دلار سقوط کرده بودجه را بر اساس نفت 72 دلاری ببندیم بلکه باید قیمت روز نفت را مبنای قیمت نفت در بودجه قرار دهیم.

وی افزود: واقعیت نشان می‌دهد هر چه وابستگی ما به نفت بیشتر شده کشور مشکلات اساسی‌تری پیدا کرده است. الان فرصت بسیار مناسبی است که اداره امور کشور را منهای نفت دنبال کنیم و برای سال 94 به درآمدهای مالیاتی، گمرکات، صادرات و مواردی بپردازیم که از هدررفت درآمدهای کشور جلوگیری کنیم.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس ادامه داد: اگر در بخش صنایع، معادن و تولیدات داخلی خوب برنامه ریزی کنیم و بتوانیم از ارزش افزوده این منابع استفاده کنیم به شرط اینکه مشکلات بخش گمرکات و سیستم‌های اداری را رفع کنیم می‌توانیم راحت کشور را اداره کنیم و نیازی نیست که متکی محض به نفت باشیم.

زمانیان خاطرنشان کرد: اگر از این فرصت طلایی ایجاد شده استفاده نکنیم کشور ما همیشه دچار مشکلات اساسی خواهد بود. متاسفانه ما زمانی که نفت فراوان است برنامه‌ریزی‌ها را رها می‌کنیم و به درآمدهای نفتی متکی می‌شویم اما اگر شرایط فعلی را مبنای برنامه ریزی منهای نفت قرار دهیم می‌توانیم جلوی بسیاری از مشکلات را بگیریم چرا که نفت سرمایه ملی است و کسی سرمایه ملی را هزینه نمی‌کند. در مقابل هر قدر فروش داشته باشیم می‌توانیم آن را برای سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه صرفه‌جویی در هزینه‌های جاری کشور می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات را بگیرد، تصریح کرد: در بودجه 94 می‌توانیم درآمدهای صادرات، مالیات و معادن را جایگزین درآمدهای نفتی کنیم و اگر بر اساس واقعیات موجود بودجه را ببندیم حتما کسری و کمبود بودجه نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی دولت در هزینه‌ها، اظهار کرد: دولت باید تصدی‌گری‌اش در خیلی جاها کمتر کند، برون سپاری‌اش را بیشتر کند، دست بخش خصوصی را باز بگذارند و اجازه دهد بخش خصوصی فعال شود که در این صورت خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد.

زمانیان در پایان گفت که در صورت صرفه‌جویی دولت در هزینه‌های جاری کشور بخش زیادی از کسری بودجه سال جاری در اثر کاهش درآمدهای نفتی جبران خواهد شد.

انتهای پیام

کد N640111

وبگردی