آفتاب

اعتماد نابجا ممنوع!

اعتماد نابجا ممنوع!

رئیس دادگاه بخش هلیلان گفت: اعتماد نابجا آغازگر بسیاری از جرائم در جامعه از جمله قتل، سرقت، کلاهبرداری، تجاوز و بسیاری از جرائم دیگر است.

محمد حسنوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: ظاهر موجه، آراسته و قدرت بیان خوب دیگران نشانه‌ی قابل‌اعتماد بودن آنان نیست. هیچ‌چیز به‌اندازه‌ی طمع و اعتماد نابجای افراد، کلاه‌برداران را به ارتکاب جرم برعلیه آنان ترغیب نمی‌کند و این مسائل درسی است که خانواده‌ها باید اولین آموزگاران آن باشند.

وی افزود: هرگاه جرمی در جامعه اتفاق می‌افتد عوامل مختلفی در بروز آن دخالت دارند اما اولین و اصلی‌ترین عاملی که همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد مجرم است. رفتار افراد نقش کلیدی در آسیب پذیری آنها دارد، چرا که شیوه و سبک زندگی، افراد را بیشتر در معرض تهاجم بزهکاران قرار می‌دهد.

حسنوند تصریح کرد: شاید عجیب باشد اما این‌ یک واقعیت است که گاه افراد مرتکب رفتاری می‌شوند که خود را در معرض وقوع جرم قرار می‌دهند. واضح‌ترین مثال آن‌کسی است که خودروی گران‌قیمت خود را بدون تجهیزات حفاظتی لازم در یک خیابان تاریک و خلوت رها می‌کند یا فردی که با رفتار توهین‌آمیز خود زمینه مضروب شدنش را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: در چند سال پیش یک طلافروش در جریان یک سرقت مسلحانه به قتل رسید و 6 کیلوگرم طلا از وی به سرقت رفت. بعدها مشخص شد مقتول عادت داشته هر روز همه طلاهای مغازه خود را به منزل ببرد و قاتلین با علم به همین موضوع حین رفتن به منزل، او را غافلگیر کرده بودند. کاملاً بدیهی است که مجرم مانند هر شخص عاقلی در رفتار خود نفع شخصی‌اش را مبنا قرار می‌دهد و بزهکاران بر اساس سود و زیان احتمالی دست به اقدام می‌زنند.

حسنوند متذکر شد: هر چه افراد شیوه زندگی بازتری داشته باشند و افراد ناشناس بیشتری را به حریم زندگی خود وارد کنند، احتمال زیان دیدنشان بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

کد N639787

وبگردی