آفتاب

الزهار: رابطه حماس و ایران قطع نشدنی است/ خواهان گسترش روابط با عربستان هستیم

الزهار: رابطه حماس و ایران قطع نشدنی است/ خواهان گسترش روابط با عربستان هستیم

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه این جنبش موضعی منفی نسبت به عربستان ندارد، در خصوص روابط با ایران نیز تاکید کرد که روابط حماس با ایران همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود الزهار، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان در خصوص روابط این جنبش با ایران و نتایج سفر هیات حماس به تهران گفت: ما آشکارا اعلام کرده‌ایم که روابط میان حماس و ایران ادامه دارد به ویژه اینکه ما سفر آشکاری داشته‌ایم و سفر اخیر دومین سفر ماست و پیش از آن نیز سفر محرمانه‌ای داشته‌ایم.

وی ادامه داد: باید بگوییم که روابط با ایران پیش از جنگ غزه وجود داشت برای همین سفر اخیر ما اتفاق عجیبی نبوده است و خلاصه بگویم که ما روابطمان را از سر گرفته‌ایم چرا که روابط ما تنها درمدت اندکی به دلیل رخدادهای سوریه قطع شد. هیچ بحثی در خصوص قطع روابط با ایران وجود ندارد.

الزهار تصریح کرد: ائتلاف ما با جهان عرب و اسلام ائتلافی استراتژیک است. عملکرد ما مثل عملکرد سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیست که اعمال فشار باعث شود یک مساله را بپذیریم یا رد کنیم. موضوع ما ثابت است و خود ایران نیز می‌داند که روابط ما با این کشور همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص خشم عربستان نسبت به اقدام اخیر حماس گفت: این سوالی است که باید عربستانی‌ها به آن جواب بدهند. ما موضع منفی نسبت به عربستان نداریم. عربستان، امارات و تمامی کشورهای عربی مواضعی منفی یا مثبت نسبت به ما دادند. ما وارد این بازی نشدیم و نمی‌خواهیم پاسخ منفی یا مثبت بدهیم. اما می‌توانیم اشاره کنیم که ریاض موضع مثبتی را اتخاذ کرده است چرا که در اثنای جنگ بر لزوم حمایت از مردم فلسطین تاکید کرد و تلاش نکرد تا حماس را جزو تروریست‌ها به حساب بیاورد و آن را با خوان المسلمین مرتبط بداند. ما خواهان بهبود روابطمان با عربستان و کشورهای خارجی هستیم به شرط اینکه این روابط به ضرر برنامه‌ مقاومت نباشد.

الزهار همچنین در خصوص انگیزه ایران برای حمایت از حماس گفت: مقامات ایرانی به من گفته‌اند که از مقاومت حمایت به عمل می‌آورند چرا که مخالف اسرائیل هستند. اینجا چند دلیل سیاسی وجود دارد. اسرائیل شاخه قومی غرب است و غرب از همان آغاز مخالف ایران و انقلاب اسلامی و سیاست ایران در منطقه بوده است. مساله دیگر اینکه دشمن جنگ شدیدی را علیه همپیمانان ایران از جمله حزب الله و سوریه انجام داده پس کاملا منطقی است که ایران موضعی خصمانه علیه اسرائیل اتخاذ کند و این یعنی ایران موضع مثبتی را علیه تمامی کسانی اتخاذ می‌کند که علیه اسرائیل می‌جنگند.

وی در جواب این سوال که حماس تا چه حد به اقدام ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین برای رفتن به شورای امنیت، ایمان دارد گفت: صفر درصد.

الزهار در خصوص نقش محمد دحلان، یکی از رهبران سابق فتح گفت: محمد دحلان کپی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان است و این دو تنها بر سر قدرت با هم می‌جنگند. ما با محمد دحلانی که با دشمن علیه ما همکاری می‌کرد هیچ روابطی نداریم. دحلان تمامی رهبران سیاسی و نظامی حماس را زندانی کرد و در حال حاضر طرحی علیه اسلام سیاسی در تمام منطقه را رهبری می‌کند.

الزهار در خصوص احداث بندر و فرودگاه در فلسطین گفت: این مساله‌ای کاملا داخلی است. ما بهای فرودگاه و بندر را از توافق نامه‌های پیشین اسلو پرداختیم. تشکیلات خودگردان در زمان یاسر عرفات، رئیس فقید تشکیلات باید بازسازی فرودگاهی را که ویران شده بود از سر می‌گرفت اما این کار را نکرد چرا که باید اسرائیل با این مساله موافقت کند. اما در خصوص بندر توافق نامه‌ای در خصوص احداث آن امضا شد اما به دلایل مالی اختلافاتی ایجاد شد.

الزهار در خصوص روابط سیاسی با تشکیلات خودگردان گفت: با این مردم هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد چراکه به هیچ وعده‌ای عمل نمی‌کنند. به هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند و وقت مردم را با "کلام توخالی" مثل موضوع شورای امنیت هدر می‌دهند. برای همین میزان اعتماد ما آن‌ها به صفر می‌رسد. در حال حاضر ما بحرانی را میان خود وآن‌ها اداره می‌کنیم و امیدواریم از این بحران رها شویم.

انتهای پیام

کد N639725

وبگردی