آفتاب

شورای امنیت تا پایان ۲۰۱۴ درباره کشور مستقل فلسطین رأی‌گیری می‌کند

شورای امنیت تا پایان ۲۰۱۴ درباره کشور مستقل فلسطین رأی‌گیری می‌کند

تسنیم نوشت:

مذاکره کننده ارشد فلسطینی اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل تا پایان سال جاری میلادی درباره به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی رأی‌گیری خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرد که رأی‌گیری درباره پیشنهاد به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک دولت مستقل در شورای امنیت سازمان ملل پیش از پایان سال جاری میلادی انجام خواهد گرفت.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره به رسمیت شناختن دولت فلسطین توسط اتحادیه عرب تهیه شده و پس از اینکه مجمع عمومی در یک قطعنامه غیر الزام‌آور خواهان چنین اقدامی شد، به شورای امنیت ارائه گشت.

این طرح با مخالفت اسرائیل و برخی از متحدین نزدیک آن از جمله آمریکا مواجه شده که دارای حق وتو در شورای امنیت بوده و می‌تواند مانع از تصویب هر قطعنامه‌ای شود.

نتانیاهو هفته گذشته و پس از دیدار با جان کری گفت: "انتظار ما این است که آمریکا مواضع خود طی 47 سال گذشته مبنی بر اینکه هر نوع راه‌حل از طریق مذاکره بدست خواهد آمد را حفظ کند. دلیلی نمی‌بینم که این خط مشی تغییر کند."

شناسایی رسمی فلسطین به عنوان یک دولت مستقل به تلاش فلسطینی‌ها در جهت پایان دادن به اشغال اراضی‌شان توسط صهیونیست‌ها یاری خواهد رساند. اسرائیل در جریان جنگ سال 1967 بخش‌ها وسیعی از سرزمین‌های کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را به تصرف خود در آورد.

تنش‌ها بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین اخیرا و در پی تصمیم کابینه نتانیاهو برای اتخاذ سیاست‌های تهاجمی‌تر به مانند احداث شهرک‌های جدید یهودی در اراضی اشغالی، رو به فزونی نهاد. وی همچنین دست به بمباران هوایی گسترده و خونبار غزه زده و قصد دارد که اسرائیل را به صورت رسمی یک دولت یهودی اعلام نماید.

4949

کد N639706

وبگردی