آفتاب

استعفای مذاکره‌کننده ارشد وزارت خارجه آمریکا در انتقال زندانیان گوآنتانامو

استعفای مذاکره‌کننده ارشد وزارت خارجه آمریکا در انتقال زندانیان گوآنتانامو

مقام مسئول مذاکره بر سر نقل و انتقال زندانیان زندان گوآنتانامو در وزارت امور خارجه آمریکا استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالی که اخیرا باراک اوباما، رئیس جمهوری آریکا وعده داده بود که هر چه بیشتر برای تعطیل کردن زندان گوآنتانامو در کوبا تلاش خواهد کرد، مقامات آمریکایی اعلام کردند "کلیفورد اسلووان"، مذاکره کننده ارشد وزارت امور خارجه آمریکا برای نقل و انتقال زندانیان گوآنتانامو استعفا کرده است.

خبر استعفای اسلووان در حالی اعلام می‌شود که اخیرا موجی از استردادها و نقل و انتقالات زندانیان گوآنتانامو به کشورهایی نظیر اروگوئه صورت گرفت.

با این حال مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا از بابت مدیریت آهسته چنین اقداماتی توسط چاک هاگل، وزیر دفاع در حال کناره گیری آمریکا اظهار نارضایتی کرده‌اند.

اسلوان در ژوئیه 2013 به این سمت رسید و وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد او از سمتش کناره گیری کرده و به فعالیت‌های حقوقی خود در واشنگتن باز خواهد گشت.

یک مقام بلند پایه آمریکایی گفت: فاکتوری که در تصمیم اسلووان برای استعفا از سمتش دخیل بوده، این بوده که پنتاگون مطمئنا در تسریع فرآیند نقل و انتقال زندانیان گوآنتانامو به کشورهای دیگر و یا وطنشان آن طور که می‌توانسته کمک نمی‌کرده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت مذاکرات ماهرانه اسلووان منجر به انتقال 34 زندانی از گوانتانامو و در آینده تعداد زندانیان بیشتری از گوانتانامو به دیگر کشورها انتقال پیدا خواهند کرد.

مقام بلند پایه آمریکایی اعلام داشت: اکنون جمعیت زندانیان گوآنتانامو به 132 نفر رسیده و قرار تا پایان سال چند زندانی دیگر نیز به کشورهای دیگر مسترد شوند و در هفته‌های آینده با اتخاذ اقدامات بیشتر در قبال زندانیان کشورهای دیگر جمعیت گوآنتانامو دو رقمی خواهد شد.

با این حال به گفته وی استعفای اسلووان که 31 دسامبر به اجرا در می‌آید تاثیری بر روند نقل و انتقالات زندانیان گوانتانامو نخواهد داشت.

انتهای پیام

کد N639627

وبگردی